Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 februar 2021 08:13
Del på Facebook
Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen bruker drøyt 4 av rundt 95 milliarder kroner som er bevilget til krisetiltak under pandemien, til å fremme grønn omstilling.

Til sammen 4,1 milliarder kroner i 2020 og 2021, hvis man kun ser på den direkte støtten til grønne tiltak gjennom krisepakkene. Det svarer Finansdepartementet på SVs spørsmål om hvor mye av midlene som skal gå til grønn omstilling, ifølge E24.

Regjeringens støtteordninger til næringslivet i fjor og i år har en samlet prislapp på rundt 95 milliarder kroner. I tillegg er det satt av over 100 milliarder kroner i form av låne- og garantiordninger.

EU har på sin side øremerket 37 prosent av sine krisepenger til grønne formål, som hydrogen, batterier og innen bransjer som havvind, framholder SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes overfor avisen.

– Her kan vi stå i fare for at det smis og bygges og etableres industri i hele vår nærregion, på områder hvor vi har spesielle forutsetninger for å lykkes. Vi kan bli helt akterutseilt, mens nabolandene setter opp farten enormt, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse