Møre og Romsdal fylkeskommune har søkt om 75 millioner kroner i ekstra statlige midler til vedlikehold av fylkesveinettet i 2021 , melder fylkeskommunen i en pressemelding.
Midlene kan føre til en betydelig økning i vedlikeholdsarbeidet som kommer både trafikantene og næringslivet i fylket til gode.
I statsbudsjettet for 2020 vedtok Stortinget en ny tilskuddsordning for vedlikehold av fylkesveinettet på 400 millioner kroner som fylkeskommunene kan søke på.
Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021.
– Om lag halvparten av pengene vi søker om er til asfaltering av strekninger hvor vi har store utfordringer med hjulspor og kritisk dårlig dekke. I tillegg ønsker vi å gjøre tiltak på veiene for å tillatt modulvogntog og tiltak til større sikringsarbeider på Kvanne og Rykkjem ferjekaier og i Øksendalstunnelen, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i Mudre og Romsdal fylkeskommune.
Møre og Romsdal fylkeskommune søker om støtte til disse prosjektene (kostnader ekskl. mva):
- Tilrettelegging for modulvogntog på fylkesveinettet (2,0 millioner kroner)
- Fv. 670 Kvanne og Rykkjem ferjekaier, erosjonssikring (12,5 millioner kroner)
- Fv. 62 Øksendalstunnelen, bergingssikring (20 millioner kroner)
- Fv. 60 Tomasgard, Volda–Røyrhus bro, Strandet. Utretting av kreppet sving (3,8 millioner kroner) og utbedring av kritiske punkt (1,5 millioner kroner)
Asfaltering av en rekke fylkesveisstrekninger (35 millioner kroner):
- Fv. 61 Leikongeidet, Herøy (5,7 km)
- Fv. 64 Visnes–Ørjavik, Hustadvika (4,1 km)
- Fv. 60 Strandafjellet, Stranda (2,3 km)
- Fv. 526 Ellingsøya, Ålesund (1 km)
- Fv. 64 Røvik–Bolsøybrua, Molde (3,5 km)
- Fv. 60 Straumgjerde–Fete, Sykkylven (3 km)
- Fv. 64 Bolsøybrua–Fannefjordtunnelen, Molde (3,2 km)
- Fv. 60 Strandet (6 km)
- Fv. 61 Strand rundkøyring–Dimna, Ulstein (1,6 km)
- Fv. 653 Eiksundtunnelen, Ørsta og Ulstein (6 km)
Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021 .
Øker trygghet og fremkommelighet
Søknaden inneholder prosjekt med en totalkostnad på ca. 75 millioner kroner. Det stipulerte beløpet til Møre og Romsdal fra staten som er på ca. 40 millioner kroner.
– Forfallet på fylkesveinettet er stort, og disse prosjektene får vi gjort i år i tillegg til vedlikeholdsarbeidet vi finansierer over eget budsjett. Gjennom søknaden ønskjer vi å vise at vi kan ta et langt større løft enn det stipulerte beløpet. Det vil være et svært positivt bidrag til trafikksikkerheten og framkomsten i Møre og Romsdal, mener fylkesveisjefen