Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
19 februar 2021 09:23
Del på Facebook
Foto: Aleksander Andersen / NTB
Foto: Aleksander Andersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har søkt om 75 millioner kroner i ekstra statlige midler til vedlikehold av fylkesveinettet i 2021 , melder fylkeskommunen i en pressemelding.

Midlene kan føre til en betydelig økning i vedlikeholdsarbeidet som kommer både trafikantene og næringslivet i fylket til gode.

I statsbudsjettet for 2020 vedtok Stortinget en ny tilskuddsordning for vedlikehold av fylkesveinettet på 400 millioner kroner som fylkeskommunene kan søke på.

Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021.

– Om lag halvparten av pengene vi søker om er til asfaltering av strekninger hvor vi har store utfordringer med hjulspor og kritisk dårlig dekke. I tillegg ønsker vi å gjøre tiltak på veiene for å tillatt modulvogntog og tiltak til større sikringsarbeider på Kvanne og Rykkjem ferjekaier og i Øksendalstunnelen, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i Mudre og Romsdal fylkeskommune.

Møre og Romsdal fylkeskommune søker om støtte til disse prosjektene (kostnader ekskl. mva):

  • Tilrettelegging for modulvogntog på fylkesveinettet (2,0 millioner kroner)
  • Fv. 670 Kvanne og Rykkjem ferjekaier, erosjonssikring (12,5 millioner kroner)
  • Fv. 62 Øksendalstunnelen, bergingssikring (20 millioner kroner)
  • Fv. 60 Tomasgard, Volda–Røyrhus bro, Strandet. Utretting av kreppet sving (3,8 millioner kroner) og utbedring av kritiske punkt (1,5 millioner kroner)

 Asfaltering av en rekke fylkesveisstrekninger (35 millioner kroner):

  • Fv. 61 Leikongeidet, Herøy (5,7 km)
  • Fv. 64 Visnes–Ørjavik, Hustadvika (4,1 km)
  • Fv. 60 Strandafjellet, Stranda (2,3 km)
  • Fv. 526 Ellingsøya, Ålesund (1 km)
  • Fv. 64 Røvik–Bolsøybrua, Molde (3,5 km)
  • Fv. 60 Straumgjerde–Fete, Sykkylven (3 km)
  • Fv. 64 Bolsøybrua–Fannefjordtunnelen, Molde (3,2 km)
  • Fv. 60 Strandet (6 km)
  • Fv. 61 Strand rundkøyring–Dimna, Ulstein (1,6 km)
  • Fv. 653 Eiksundtunnelen, Ørsta og Ulstein (6 km)

Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021 .

Øker trygghet og fremkommelighet

Søknaden inneholder prosjekt med en totalkostnad på ca. 75 millioner kroner. Det stipulerte beløpet til Møre og Romsdal fra staten som er på ca. 40 millioner kroner.

– Forfallet på fylkesveinettet er stort, og disse prosjektene får vi gjort i år i tillegg til vedlikeholdsarbeidet vi finansierer over eget budsjett. Gjennom søknaden ønskjer vi å vise at vi kan ta et langt større løft enn det stipulerte beløpet. Det vil være et svært positivt bidrag til trafikksikkerheten og framkomsten i Møre og Romsdal, mener fylkesveisjefen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse