Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
19 februar 2021 09:23
Del på Facebook
Foto: Aleksander Andersen / NTB
Foto: Aleksander Andersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har søkt om 75 millioner kroner i ekstra statlige midler til vedlikehold av fylkesveinettet i 2021 , melder fylkeskommunen i en pressemelding.

Midlene kan føre til en betydelig økning i vedlikeholdsarbeidet som kommer både trafikantene og næringslivet i fylket til gode.

I statsbudsjettet for 2020 vedtok Stortinget en ny tilskuddsordning for vedlikehold av fylkesveinettet på 400 millioner kroner som fylkeskommunene kan søke på.

Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021.

– Om lag halvparten av pengene vi søker om er til asfaltering av strekninger hvor vi har store utfordringer med hjulspor og kritisk dårlig dekke. I tillegg ønsker vi å gjøre tiltak på veiene for å tillatt modulvogntog og tiltak til større sikringsarbeider på Kvanne og Rykkjem ferjekaier og i Øksendalstunnelen, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i Mudre og Romsdal fylkeskommune.

Møre og Romsdal fylkeskommune søker om støtte til disse prosjektene (kostnader ekskl. mva):

  • Tilrettelegging for modulvogntog på fylkesveinettet (2,0 millioner kroner)
  • Fv. 670 Kvanne og Rykkjem ferjekaier, erosjonssikring (12,5 millioner kroner)
  • Fv. 62 Øksendalstunnelen, bergingssikring (20 millioner kroner)
  • Fv. 60 Tomasgard, Volda–Røyrhus bro, Strandet. Utretting av kreppet sving (3,8 millioner kroner) og utbedring av kritiske punkt (1,5 millioner kroner)

 Asfaltering av en rekke fylkesveisstrekninger (35 millioner kroner):

  • Fv. 61 Leikongeidet, Herøy (5,7 km)
  • Fv. 64 Visnes–Ørjavik, Hustadvika (4,1 km)
  • Fv. 60 Strandafjellet, Stranda (2,3 km)
  • Fv. 526 Ellingsøya, Ålesund (1 km)
  • Fv. 64 Røvik–Bolsøybrua, Molde (3,5 km)
  • Fv. 60 Straumgjerde–Fete, Sykkylven (3 km)
  • Fv. 64 Bolsøybrua–Fannefjordtunnelen, Molde (3,2 km)
  • Fv. 60 Strandet (6 km)
  • Fv. 61 Strand rundkøyring–Dimna, Ulstein (1,6 km)
  • Fv. 653 Eiksundtunnelen, Ørsta og Ulstein (6 km)

Grunnlaget for utvalget av prosjekt i søknaden er mindre drift- og vedlikeholdsoppgaver som ikke var prioritert i utgangspunktet og som kunne gjennomføres i 2021 .

Øker trygghet og fremkommelighet

Søknaden inneholder prosjekt med en totalkostnad på ca. 75 millioner kroner. Det stipulerte beløpet til Møre og Romsdal fra staten som er på ca. 40 millioner kroner.

– Forfallet på fylkesveinettet er stort, og disse prosjektene får vi gjort i år i tillegg til vedlikeholdsarbeidet vi finansierer over eget budsjett. Gjennom søknaden ønskjer vi å vise at vi kan ta et langt større løft enn det stipulerte beløpet. Det vil være et svært positivt bidrag til trafikksikkerheten og framkomsten i Møre og Romsdal, mener fylkesveisjefen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøDet kan godt vere at Sve tar æra, men det var tross alt Regjeringa, inkludert Sigbjørn Gjelsvik, som plasserte Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrI Sunnmørsposten tar Frank Sve (Frp) æren for å ha stoppet Møreaksen. Det har gitt tidenes laveste tildeling til M&R ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøSigbjørn Gjelsvik som uttalte dette til RB, og artikkelen ligg også hos Sunnmørsposten.Så er det også slik at Regjeringa la ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Geir Ole SætremyrEller var det at Frank Sve (Frp) fikk flyttet pengene fra Fergefri E39 på Vestlandet til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fjern flaskehalsene!
@Terje SundsbøEr det krigen i Ukraina som er årsaka til at Vik til Molde og Breivika til Ørskogfjellet vart lagt I ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fjern flaskehalsene!
De som ikke tror på Møreaksen må i hvert fall starte å tro på at fergeleiet flyttes vekk fra Molde ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse