Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 april 2021 09:39
Del på Facebook
Frp, Sp og Ap mener Forsvaret bør ta over driften så snart det er praktisk mulig. Slik kan basen i Tromsø også betjenes av de nye norske redningshelikoptrene AW101, mener partiene. Her statsminister Erna Solberg (H) foran Norges nye redningshelikoptre AW101. Foto: Carina Johansen / NTB
Frp, Sp og Ap mener Forsvaret bør ta over driften så snart det er praktisk mulig. Slik kan basen i Tromsø også betjenes av de nye norske redningshelikoptrene AW101, mener partiene. Her statsminister Erna Solberg (H) foran Norges nye redningshelikoptre AW101. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår å opprette en ny sivil redningshelikopterbase i Tromsø, men et flertall på Stortinget vil at Forsvaret skal drive basen, skriver VG.

Helikopterbasen skal etter planen settes i drift i 2022, men Frp, Sp og Ap mener Forsvaret bør ta over driften så snart det er praktisk mulig. Slik kan basen i Tromsø også betjenes av de nye norske redningshelikoptrene AW101, mener partiene.

– Vi ønsker like helikopter på alle redningsbaser i Norge, selv om det blir kostbart, sier Per-Willy Amundsen i Frp til VG.

Regjeringen har allerede inngått en avtale med CHC Helikopter Service om drift av basen i Tromsø og Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard.

– Med innfasingen av nye redningshelikoptre på basene i Bodø og på Banak vil den sjuende basen i Troms gi en betydelig styrket helikopterkapasitet i nord, sa justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) da hun i midten av februar la fram et forslaget om opprettelsen av den sivil redningshelikopterbasen.

– Arbeiderpartiet ønsker primært at Luftforsvaret skal drive basen i Tromsø. Men det aller viktigste nå er å få et redningshelikopter på plass, sier Martin Henriksen (Ap).

Han sier Ap har bedt regjeringen avklare om den sivile aktøren kan drive fram til Forsvaret eventuelt er klar til å overta. Det har også Sp foreslått.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse