Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
05 juli 2021 11:12
Del på Facebook
«Christian Radich» på havna 17. mai 2021. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Christian Radich» på havna 17. mai 2021. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fullriggeren «Christian Radich» ledet an båtkortesjen inn til havna i Kristiansund på nasjonaldagen, fulgt av en armada med små og store båter. Tirsdag 6. juli kommer den ikoniske seilskuten tilbake i Kristiansund.

Anløpet er en del av seilasen Sea Norway, som var innom Kristiansund også i fjor med turister på Norgesferie om bord. Årets etappe til Kristiansund går fra Bergen via Lerwick på Shetland. Hver etappe er 3–4 dager, med mulighet for å delta som medseiler på en eller flere etapper. Fra Kristiansund går seilasen videre nordover til Bodø.

«Christian Radich» er en av de best bevarte fullriggerne i verden. Med en lengde på 71 meter og nærmere 38 meter i høyden vil seilskuten være godt synlig på havna. Ankomsttid er rundt klokken ni tirsdag morgen, og skuta skal ligge på Storkaia.

Det er utarbeidet et omfattende smittevernprogram om bord og alle medseilere testes på kaia før de går om bord i de ulike havnene.

Tilbake i 2022

Det er planlagt en ny Sea Norway-seilas neste år, og tirsdag 5. juli 2022 står Kristiansund igjen på anløpsplanen for «Christian Radich».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse