Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 august 2021 11:14
Del på Facebook
Koronakommisjonens leder Egil Matsen sier spørsmålet om importsmitte blitt aktualisert, og hvordan dette er blitt håndtert av regjeringen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Koronakommisjonens leder Egil Matsen sier spørsmålet om importsmitte blitt aktualisert, og hvordan dette er blitt håndtert av regjeringen. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koronakommisjonen er ferd med å se på myndighetenes bruk av karantenehotell. Det er stor uenighet blant eksperter om lovligheten av tiltaket, melder NRK.

Kommisjonens første delrapport ble levert i april, og nå er arbeidet med del to i full gang, hvor håndteringen av importsmitte står sentralt.

– Ikke minst etter at vi avsluttet første del av kommisjonsarbeidet har spørsmålet om importsmitte blitt aktualisert, og hvordan importsmitte er håndtert, sier kommisjonsleder Egil Matsen til NRK.

Kommisjonen har bedt om å få all skriftlig dokumentasjon som handler om myndighetenes håndtering av importsmitte siden pandemien startet, blant annet det som gjelder bruken av karantenehotell.

Jusseksperter har svært ulikt syn på lovligheten av blant annet karantenehotell.

– Jeg og mange andre mener man har gått altfor langt og holdt folk innesperret uten tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag i strid med menneskerettighetene, sier jussprofessor Hans Fredrik Marthinussen ved Universitetet i Bergen til NRK.

Helserettsekspert Anne Kjersti Befring mener derimot at å beskytte befolkningen mot importsmitte har lange historiske røtter i lovverket.

– Koronahotell og innreiserestriksjoner er jo ikke nytt. Det er det man har benyttet i tidligere epidemier og pandemier for å begrense smittespredning, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse