Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 august 2021 11:01
Del på Facebook
I juni ble grensa mellom Norge og Sverige åpnet igjen. Hyllene ble fylt opp, og salgstallene begynte forsiktig å stige. Her Ole Jörgen Lind, butikksjef på Maxi Mat på Svinesund. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT / NTB
I juni ble grensa mellom Norge og Sverige åpnet igjen. Hyllene ble fylt opp, og salgstallene begynte forsiktig å stige. Her Ole Jörgen Lind, butikksjef på Maxi Mat på Svinesund. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn brukte 335 millioner kroner på grensehandel fra 3. kvartal 2020 til og med 2. kvartal 2021, mot 9,7 milliarder kroner i forrige firekvartalsperiode.

Dette gir en nedgang på hele 96,6 prosent, opplyser Statistisk sentralbyrå.

I den samme perioden ble det foretatt rundt 360.000 dagsturer til utlandet. Hele perioden var preget av strenge reiserestriksjoner. I den foregående firekvartalsperioden, hvor kun ett kvartal var berørt av så strenge restriksjoner, var nordmenn på 6,1 millioner dagsturer. Nedgangen tilsvarer 94,1 prosent.

SSB understreker at tallene er svært usikre. Statistikken er basert på en spørreundersøkelse, og under koronapandemien har svært få personer i det representative utvalget oppgitt å ha handlet over grensen.

Nyere tall fra Sverige viser at grensehandelen forsiktig er i ferd med å ta seg opp igjen. 28. juli meldte Sveriges Radio at tapet i omsetning da var redusert til om lag 80 prosent sammenlignet med før pandemien.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse