Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 september 2021 15:02
Del på Facebook
VG har flest abonnenter totalt, og opplever fortsatt stor vekst i VG+-løsningen. Aftenposten har flest lesere på papir. Foto: Ali Zare / NTB
VG har flest abonnenter totalt, og opplever fortsatt stor vekst i VG+-løsningen. Aftenposten har flest lesere på papir. Foto: Ali Zare / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opplagsveksten for norske medier fortsetter, med en økning på 0,5 prosent i første halvår av 2021. Nå er 51 prosent av abonnementene kun digitale.

Det viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter, og de fleste av disse er digitale. At det heldigitale opplaget nå utgjør over halvparten av totalopplaget, viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

Tallene viser at det er drøyt 1,3 millioner heldigitale abonnement, noe som er over 70.000 flere enn i andre halvår av 2020. Kun 6 prosent av opplagene er nå kun på papir, mens 43 prosent av abonnementene er en blanding av papir og digital.

VG+ vokser mest

Det er særlig i lokalavisene at en blanding av papir- og digitalabonnement fortsatt er vanlig – 60 prosent av abonnementene tilknyttet Landslaget for lokalaviser (LLA) er av denne typen.

Nasjonale nisjeaviser opplever den største opplagsveksten, med 2,9 prosent framgang. VG+ er mediet med størst framgang, på nesten 21.000 enheter. Økonomiavisene gjør det også sterkt: Finansavisen øker med 3.400 enheter og Dagens Næringsliv med 2.800.

Totalt vokser opplaget med 0,5 prosent til 2,56 millioner enheter. Det er en lavere vekst enn halvåret før.

Lokalavislaget svært fornøyde

LLA er svært fornøyde med opplagstallene. Til sammen har deres medlemsaviser et opplag på over 358.000. Det er Oslo-nettavisa VårtOslo som er den store opplagsvinneren, med en framgang på 530 abonnenter.

– Gjennom pandemien tror og håper jeg at folk har sett hvor viktig det er å ha en lokalavis i kommunen sin. Avisene våre formidler nyttig og livsviktig informasjon og knytter folk sammen. Lokalavisene er også en nyttig mediekanal for bedrifter, organisasjoner og kommuner. Særlig har mange kommuner brukt lokalavisa det siste året for å få ut samfunnskritisk informasjon i et troverdig miljø, sier generalsekretær Tomas Bruvik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse