Opplagsveksten for norske medier fortsetter, med en økning på 0,5 prosent i første halvår av 2021. Nå er 51 prosent av abonnementene kun digitale.
Det viser nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
– Norske mediehus fortsetter å tiltrekke nye abonnenter, og de fleste av disse er digitale. At det heldigitale opplaget nå utgjør over halvparten av totalopplaget, viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.
Tallene viser at det er drøyt 1,3 millioner heldigitale abonnement, noe som er over 70.000 flere enn i andre halvår av 2020. Kun 6 prosent av opplagene er nå kun på papir, mens 43 prosent av abonnementene er en blanding av papir og digital.
VG+ vokser mest
Det er særlig i lokalavisene at en blanding av papir- og digitalabonnement fortsatt er vanlig – 60 prosent av abonnementene tilknyttet Landslaget for lokalaviser (LLA) er av denne typen.
Nasjonale nisjeaviser opplever den største opplagsveksten, med 2,9 prosent framgang. VG+ er mediet med størst framgang, på nesten 21.000 enheter. Økonomiavisene gjør det også sterkt: Finansavisen øker med 3.400 enheter og Dagens Næringsliv med 2.800.
Totalt vokser opplaget med 0,5 prosent til 2,56 millioner enheter. Det er en lavere vekst enn halvåret før.
Lokalavislaget svært fornøyde
LLA er svært fornøyde med opplagstallene. Til sammen har deres medlemsaviser et opplag på over 358.000. Det er Oslo-nettavisa VårtOslo som er den store opplagsvinneren, med en framgang på 530 abonnenter.
– Gjennom pandemien tror og håper jeg at folk har sett hvor viktig det er å ha en lokalavis i kommunen sin. Avisene våre formidler nyttig og livsviktig informasjon og knytter folk sammen. Lokalavisene er også en nyttig mediekanal for bedrifter, organisasjoner og kommuner. Særlig har mange kommuner brukt lokalavisa det siste året for å få ut samfunnskritisk informasjon i et troverdig miljø, sier generalsekretær Tomas Bruvik.
(©NTB)