Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 september 2021 08:14
Del på Facebook
Lavtlønte er definert som de som tjener mindre enn 85 prosent av hva en gjennomsnittlig industriarbeider gjør. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Lavtlønte er definert som de som tjener mindre enn 85 prosent av hva en gjennomsnittlig industriarbeider gjør. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

31,6 prosent av ansatte i privat sektor regnes som lavtlønte, ifølge en rapport fra forskningsstiftelsen Fafo. Andelen har særlig økt innen bygg og servering.

Rapporten «Hvem er de lavtlønte?» er finansiert av LO, skriver Klassekampen.

Lavtlønte er definert som de som tjener mindre enn 85 prosent av hva en gjennomsnittlig industriarbeider gjør. I fjor utgjorde det 430.185 kroner. For perioden 2008–2018 konkluderer Fafo med at det har vært en sakte økning av andelen lavtlønte.

I privat sektor har andelen gått fra 25,6 prosent til 31,6 prosent, og det er der økningen er størst, ifølge avisa.

Det er varehandelen som er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen i perioden er størst, ifølge Fafo.

I 2018 var det drøyt 600.000 personer som tjente under 85 prosent av en industriarbeiderlønn.

– Et av de sentrale funnene i denne undersøkelsen viser at bedrifter uten tariffavtale økte andelen lavlønnsjobber med 8 prosentpoeng fra 2008 til 2018, mens andelen gikk ned med 4 prosentpoeng i bedriftene med tariffavtale, sier Fafo-forsker Bård Jordfald.

Ifølge er det flere grunner til økningen.

– Noe skyldes endringer i næringsstruktur. Det er tjenesteytende deler av privat sektor som har vokst mest, og der er det flere lavtlønte. I tillegg skyldes det arbeidsinnvandring. Vi har fått vekst i de delene av arbeidsmarkedet der det er lite tariffavtaler, sier Jordfald til Klassekampen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse