Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 oktober 2021 10:05
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Mange norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer, viser en ny undersøkelse. Foto: Terje Pedersen / NTB
Illustrasjonsfoto: Mange norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer, viser en ny undersøkelse. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire av ti norske forbrukere føler seg lurt som følge av merkingen som er på maten i butikken, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

– Åpenbart ikke godt nok, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet om at så mange som 41 prosent følt seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer.

Han påpeker at plasseringen av produktene i butikk er med på å skape forvirring, skriver Nationen.

– Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene, ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting: feil produkt og følelsen av å ha blitt lurt, sier Instefjord.

Merket med flagg

Flere produkter er også merket med et norsk flagg og informasjon som for eksempel at et brød er «bakt i Norge», sier Instefjord.

– I mange tilfeller kommer det ikke engang fram av emballasjen hvor produktet kommer fra, sier han.

Forbrukerrådet får støtte fra Norges Bondelag , som mener regelverket må bli tydeligere og bedre.

Vil ha tydeligere merking

– Når forbrukeren sier så tydelig ifra om at opprinnelse på maten de kjøper ikke er godt nok merket, er det en tydelig beskjed om at bransjen må skjerpe seg. Forbrukeren er opptatt av merking, og det må også bransjen være, sier leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.

Undersøkelsen viser også at den viktigste grunnen til at forbrukerne vil vite hvor maten er produsert, er fordi de vil støtte norsk matproduksjon.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 1 dager siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse