Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2022 08:32
Del på Facebook
De høye strømprisene trekker fortsatt opp konsumprisindeksen. Flere får varme fra vedfyring. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
De høye strømprisene trekker fortsatt opp konsumprisindeksen. Flere får varme fra vedfyring. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 5,3 prosent fra desember 2020 til desember 2021. De høye strømprisene er fortsatt hovedsakelig årsaken til oppgangen.

– Fra desember 2020 til desember 2021 har prisene på elektrisitet inkludert nettleie mer enn doblet seg og ble som i tidligere måneder den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersveksten i KPI i desember, sier Camilla Rochlenge i Statistisk sentralbyrå (SSB).

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie bidro dermed til å trekke opp KPI med 3,2 prosentpoeng.

Drivstoff og flyreiser trakk opp prisene

Andre viktige bidragsytere til tolvmånedersveksten var prisoppgang på drivstoff, samt passasjertransport med fly. Økningen i KPI ble dempet av prisnedgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i samme periode.

Årsveksten i konsumprisindeksen endte på 3,5 prosent i 2021, mens oppgangen fra november til desember var på 0,7 prosent.

– Også på månedsbasis er strømprisene den viktigste bidragsyteren til endringen i KPI. Det ble målt en oppgang i prisene på elektrisitet inkludert nettleie på 7,2 prosent i desember. Dette er en betydelig svakere prisoppgang enn hva den ville vært uten støtteordningen, sier Rochlenge.

Kjerneinflasjonen opp

Uten støtteordningen ville elektrisitet inkludert nettleie vist en prisoppgang på rundt 30 prosent fra november til desember.

Det var også prisoppgang i gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler, samt passasjertransport med fly.

Årsveksten i kjerneinflasjonen (KPI-JAE) var 1,7 prosent. De siste tolv månedene steg den 1,8 prosent, og oppgangen var på 0,4 prosent fra november til desember.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse