Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2022 15:07
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Værtypen «atmosfærisk elv» ble varslet før helgen, og nå kommer farevarslene på løpende bånd: Enorme regnmengder kan føre til jord-, sørpe- og flomskred.

Værfenomenet er en lang og smal sone med vanndamptransport, hvor vanndampen har sitt opphav i tropiske områder, ifølge Meteorologisk institutt.

Milde og fuktige luftmasser kommer inn mot kysten fra sørvest denne uka og gir store nedbørsmengder fra onsdag.

Det er på Vestlandet, Trøndelag og i Innlandet at mesteparten av nedbøren kommer. Østlandet og øst i Finnmark blir skjermet for det verste uværet.

Forberedelser

Statsforvalteren i Vestland har sendt ut en pressemelding om værsituasjonen.

– Sammen med høy temperatur og sterk vind vil det gi stor snøsmelting i områder med snødekke. Meteorologisk institutt har sendt ut varsel om 80–120 millimeter nedbør i løpet av 24 timer i Sogn og Fjordane-delen av fylket fra onsdag klokka 14, advarer Statsforvalteren.

Ale kommuner oppfordres til å ta kontakt med lokalt politi for å vurdere risikoen sammen med dem.

NVE har bedt lokale myndigheter om å starte forberedelsene allerede mandag. Det innebærer blant annet å holde stikkrenner, kummer og andre vannveier frie for snø eller is, grus, søppel, kvist og lauv.

Trafikkproblemer ventes

Flere skred er ventet, og noen kan få store konsekvenser, blant annet for bebyggelse, melder Varsom.no. Både vei- og togtrafikken kan få problemer.

Samtidig kommer det varsel om flomfare, også det på oransje nivå, for Vestlandet, Møre og Romsdal og Trøndelag.

Det skal komme enorme mengder regn, lokalt opp mot 200 millimeter lokalt, og vannføringen ventes å øke i utsatte bekker og elver i løpet av onsdagen.

Det er sendt ut et eget oransje farevarsel for nedbøren som er ventet i Trøndelag, deler av Innlandet, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse