For lave søkertall gjør at fylkeskommunedirektøren foreslår at til sammen 34 klasser på 13 skoler ikke blir satt i gang skoleåret 2022/2023.
Saken skal først til behandling i yrkesopplæringsnemda 23. mars, deretter til utdannelses- og kompetanseutvalget 24. mars.
Fylkeskommunedirektøren har i all hovedsak begrunnet sin innstilling i de kriteriene som politikerne har vedtatt i 2014:
- Krav om minimum 65 prosent oppfyllingsgrad av vedtatt kapasitet på studieforberedende utdannelsesprogrammer
- For å kunne starte opp halvklasser innenfor yrkesfag som rekrutterer til lærefag, er kravet minimumer seks primærsøkere
- For yrkes- og studiekompetanse-tilbudene (YSK) er minimumer kapasitet satt til ti primærsøkere, som også oppfyller karakterkravene i matematikk og naturfag.
Nedgang i søkertall
Da søknadsfristen gikk ut 1. mars, hadde 3.553 ungdommer søkt om skoleplass på vg1. Det er 118 færre søkere enn ved forrige skoleår, som følge av at kullet med 10.-klassingar er mindre enn i fjor. Nedgangen i antallet søkere er på 3,2 prosent sammenlignet med året før.
Kompetanse- og næringsavdelingen har hatt anrop med skolene som har tilbud som er foreslått ikke setter i gang. Det er vurdert om svakt søkt tilbud kan samordnes med andre tilbud ved skolen, og om det kan være sekundærsøkere eller søkere som kan få ungdomsrett etter saksbehandling, slik at tilbudene likevel kan bli satt i gang. I noen tilfeller har også tilbud til elever med særlige behov vært med i vurderingene.
Noen velger å takke nei
Fylkeskommunedirektøren gjør i saksfremlegget merksam på at hvor man ønsker å opprettholde svakt søkt tilbud, må man også ta med i vurderingen at noen vel å takke nei til tilbud om skoleplass. Dette viser seg også på svakt søkt tilbud som likevel blir satt i gang.
«Hvor skolene er uenige i våre vurderinger og det likevel blir foreslått å opprettholde forslaget om ikke å sette i gang tilbud, er det i hovedsak kriteriene fra sak UD-5/14 som er brukt for den endelige vurderingen. Skolene har kommet med sine innspill dersom de ikke er enige i våre vurderinger. Innspillene er lagt inn i saken», går det frem av saksfremlegget.
34 klasser på 13 skoler
Her er tilbudene som fylkeskommunedirektøren foreslår ikke blir setter i gang skoleåret 2022/2023:
Skole | Tilbud |
1. Gjermundnes vgs. | Vg2 anleggsgartner |
2. Gjermundnes vgs. | Vg2 industriteknologi |
3. Haram vgs. | Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag |
4. Hustadvika vgs. | Vg1 bygg- og anleggsteknikk, YSK 4 år |
5. Hustadvika vgs. | Vg1 teknologi- og industrifag, YSK 4 år |
6. Hustadvika vgs. | Vg3 anleggsmaskinmekanikerfaget |
7. Kristiansund vgs. | Vg2 datateknologi og elektronikk |
8. Rauma vgs. | Vg1 restaurant- og matfag |
9. Rauma vgs. | Vg2 kokk- og servitørfag |
10. Rauma vgs. | Vg2 automatisering |
11. Rauma vgs. | Vg2 helsearbeiderfag |
12. Rauma vgs. | Vg3 påbygg gen. Studiekompetanse |
13. Rauma vgs. | Vg4 påbygg gen. studiekompetanse etter yrkeskompetanse |
14. Romsdal vgs. | Vg1 elektro og datateknologi, studiekompetanse, 3-årig |
15. Romsdal vgs. | Vg1 teknologi- og industrifag, studiekompetanse, 3-årig |
16. Romsdal vgs. | Vg2 betong og mur |
17. Romsdal vgs. | Vg2 blomsterdekoratør |
18. Romsdal vgs. | Vg2 klima, energi og miljø |
19. Stranda vgs. | Vg1 helse- og oppvekstfag |
20. Stranda vgs. | Vg2 helsearbeiderfaget |
21. Stranda vgs. | Vg2 matproduksjon |
22. Sunndal vgs. | Vg1 bygg- og anleggsteknikk |
23. Sunndal vgs. | Vg2 tømrer |
24. Surnadal vgs. | Vg2 helsearbeiderfag |
25. Surnadal vgs. | Vg3 påbygging til generell studiekompetanse |
26. Surnadal vgs. | Vg4 påbygging til generell studiekompetanse etter yrkeskompetanse |
27. Sykkylven vgs. | Vg1 elektro og datateknologi med automatisering (robotikk), studiekompetanse, 3-årig |
28. Sykkylven vgs. | Vg2 elenergi og ekom |
29. Sykkylven vgs. | Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag |
30. Tingvoll vgs. | Vg1 studiespesialisering |
31. Tingvoll vgs. | Vg1 helse- og oppvekstfag |
32. Tingvoll vgs. | Vg2 helsearbeiderfag |
33. Ulstein vgs. | Vg2 språk, samfunnsfag og økonomi med teknologi og innovasjon |
34. Ålesund vgs | Vg2 kjemiprosess- og laboratoriefag |