Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 mars 2022 10:22
Del på Facebook
Hjortejakta nådde nye høyder i jaktåret 2021-2022, mens det ble felt det laveste antall elg på over 20 år.Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB
Hjortejakta nådde nye høyder i jaktåret 2021-2022, mens det ble felt det laveste antall elg på over 20 år.Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aldri før har det blitt felt så mange hjort som under jaktåret 2021–2022. Antall skutte elger er på sin side det laveste siden 1990–1991.

I alt ble det skutt 52.800 hjort og 29.300 elg i jaktåret 2021/2022, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

I løpet av de siste ti årene har antall skutte hjort økt med 43 prosent, mens antall skutte elg har gått ned med rundt 20 prosent, ifølge SSB.

Fra forrige jaktår til jaktåret 2021/2022 har fellingstallene for elg gått tilbake i alle fylker unntatt Oslo. For hjort er trenden motsatt med en økning i alle fylker med hjortejakt.

Annonse
Annonse

Vestland er det store hjortefylket der nesten halvparten av de felte hjortene ble skutt, Totalt ble 25.700 dyr felt under jakta i Vestland.

Flest elg ble felt i Steinkjer og Namsos, mens det ble skutt flest hjort i Sunnfjord og Kvinnherad.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse