Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 april 2022 10:57
Del på Facebook
Litium, kobolt og nikkel er metaller som brukes i elbiler. Det kan bli en kritisk mangel på disse materialene i Europa dersom det ikke tas grep. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Litium, kobolt og nikkel er metaller som brukes i elbiler. Det kan bli en kritisk mangel på disse materialene i Europa dersom det ikke tas grep. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økt gjenvinning og egenproduksjon av metaller som er viktige for det grønne skiftet, som litium og kobolt, må til for å unngå kritisk mangel, ifølge rapport.

De neste 15 årene kan Europa stå overfor en kritisk metallmangel, ifølge en rapport fra det belgiske universitetet KU Leuven, utarbeidet på oppdrag fra Eurometaux, en europeisk bransjeforening for metallprodusenter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er behov for å sikre ny tilgang på gruver og økt kapasitet til foredling av metaller, for eksempel smelteverk, men også gjenvinning er en svært viktig brikke, ifølge rapporten.

Gjenvinning av metaller

Dersom gjenvinningskapasiteten bygges opp, kan 40–75 prosent av Europas behov for metaller til grønne energiløsninger dekkes gjennom gjenvinning innen 2050.

– Gjenvinning er Europas beste sjanse til å forbedre sin langsiktige selvforsyning av metaller. Det vil være et betydelig fremskritt når vårt grønne energisystem kan baseres på metaller som gjenvinnes, sammenlignet med dagens konstante forbrenning av fossile kilder, heter det.

Må bygge bro

I rapporten ber forskerne Europa om å handle kraftig og hurtig for å øke gjenvinningsgraden.

– Europa må snarest bestemme seg for hvordan man skal få til å bygge bro over det forsyningsgapet som truer for nødvendige metaller til det grønne skiftet. Uten en klar strategi risikerer vi å bare bygge opp nye avhengigheter til leverandører som ikke er bærekraftige, sier Liesbet Gregoir, hovedforfatteren av rapporten.

Det finnes et teoretisk potensial for at nye gruver i Europa kan dekke opptil 55 prosent av Europas eget behov i 2030, ifølge rapporten. Det største antallet prosjekter er innen litium og sjeldne jordarter.

Annonse
Annonse

Behov for kraftig økning

Innen 2050 vil Europas planer for grønn teknologi årlig kreve blant annet 35 ganger mer litium og 3,5 ganger mer kobolt enn i dag. I tillegg er det behov for blant annet:

* 4,5 millioner tonn aluminium (en økning på 33 prosent sammenlignet med dagens bruk)

* 1,5 millioner tonn kobber (opp 35 prosent)

* 400.000 tonn nikkel (en dobling fra i dag)

* 200.000 tonn silisium (opp 45 prosent)

* 300.000 tonn sink (opp 10–15 prosent)

Aluminium, kobber, silisium og nikkel er alle materialer det kreves økt årlig tilførsel av sammenlignet med i dag. Materialene er nødvendige for elbiler og batterier, sol- og vindkraft, hydrogenproduksjon og et moderne kraftnett, påpekes det.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse