Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mai 2022 09:06
Del på Facebook
Laksefileter og laksekoteletter i fiskedisken hos en fiskehandler i Oslo sentrum. En storstilt satsing på norsk sjømat skal i høst vekke nordmenn og utlendingers interesse for hva havet har å by på. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Laksefileter og laksekoteletter i fiskedisken hos en fiskehandler i Oslo sentrum. En storstilt satsing på norsk sjømat skal i høst vekke nordmenn og utlendingers interesse for hva havet har å by på. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge eksporterte sjømat for 11,3 milliarder kroner i april. Det er en økning på 2,8 milliarder kroner, eller 33 prosent, sammenlignet med april i fjor.

I årets første fire måneder eksporterte Norge sjømat for 45,4 milliarder kroner. Det er en verdivekst på 25 prosent, eller 9,1 milliarder kroner, målt mot første tertial i fjor, melder Norges sjømatråd.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Høyere priser på viktige arter som laks, torsk, ørret og hyse er de største bidragsyterne til verdiveksten denne måneden, sier Børge Grønbech, konstituert administrerende direktør i Norges sjømatråd.

Ifølge Grønbech er det flere årsaker til økningen. Blant annet bidrar høyere matvarepriser på verdensmarkedet til å løfte prisene også for norsk sjømat.

I tillegg er det lavere tilførsel av viktige fiskeslag, både fra Norge og andre land. Gjenåpningen av hoteller og restauranter gir også økt etterspørsel fra godt betalende kjøpere.

Annonse
Annonse

– Det er fortsatt krevende å drive global varehandel. Dyrere innsatsfaktorer, energi- og drivstoffpriser som øker og mer krevende logistikk er noen av faktorene som bidrar til dette. Videre blir det utfordrende å bygge markeder ved så fluktuerende priser, selv om norsk sjømat står støtt, avslutter Grønbech.

Det er laks som står for den største andelen av den norske sjømateksporten. Bare i april ble det eksportert 82.500 tonn laks til en verdi av 8,1 milliarder kroner. Verdien økte med 2,4 milliarder kroner, eller 43 prosent, sammenlignet med april i fjor, men volumet falt med 3 prosent.

Polen, Frankrike og Danmark var de største markedene for norsk laks i april.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse