Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 mai 2022 11:22
Del på Facebook
Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din, sier NAF. De frykter at mange vil sitte igjen med en stor ekstraregning dersom regjeringens forslag om elbilmoms går gjennom. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din, sier NAF. De frykter at mange vil sitte igjen med en stor ekstraregning dersom regjeringens forslag om elbilmoms går gjennom. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Naf frykter at mange som har bestilt elbil, vil få en stor ekstraregning dersom regjeringens forslag om elbilmoms fra nyttår innføres.

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å innføre moms på den delen av bilprisen som er over 500.000 kroner. Dersom dette blir en realitet, frykter Naf at mange vil få en stor ekstraregning.

Annonse
Annonse

De ber kjøperne sjekke vilkårene i kontrakten. Årsaken er at det er avgiftene når du mottar bilen som gjelder – ikke da du bestilte den.

– Har du bestilt elbil og får den levert i 2023, er det lurt å sjekke vilkårene i kontrakten din, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

Annonse
Annonse

I standardkontrakten fra Norges Bilbransjeforbund står det blant annet at hvis prisen på bilen øker med mer enn 6 prosent av avtalt kontraktssum, vil kjøperen kunne gå ut av kontrakten. Dette gjelder imidlertid ikke hvis leveringstiden er avtalt med seks måneder eller mer fra kontraktstidspunktet.

– De som allerede har bestilt bil med kontraktfestet levering etter nyttår, vil derfor ikke kunne bruke dette punktet i kontrakten. Vårt råd da er å snakke med forhandleren og se om dere kan finne en god løsning, sier Sødal.

Naf oppfordrer samtidig bilbransjen til å komme kundene i møte dersom de tar kontakt med bekymring rundt prisøkninger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse