Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 juni 2022 11:40
Del på Facebook
Regjeringen vil bygge 30 gigawatt havvind innen 2040. Bildet viser Equinors Hywind Buchan vindmølleanlegg utenfor Skottland. Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Regjeringen vil bygge 30 gigawatt havvind innen 2040. Bildet viser Equinors Hywind Buchan vindmølleanlegg utenfor Skottland. Foto: Øyvinf Gravås / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flertallet på Stortinget gir regjeringen flere nye tidsfrister for havvindsatsingen.

Det er i energi- og miljøkomiteens innstilling til regjeringens energimelding de nye fristene fastsettes.

Annonse
Annonse

Støre-regjeringen lanserte tidligere i vår et mål om 30 gigawatt havvind i Norge innen 2040.

Nå stiller stortingsflertallet flere krav til regjeringen for å komme raskere i gang med satsingen:

* Tildelingen av arealer for havvind på Utsira Nord og i Sørlige Nordsjø II må skje allerede i løpet av 2023.

* Etter dette skal neste tildeling av areal skje senest i løpet av 2025.

Annonse
Annonse

* Stortingsflertallet ber om at det deretter jevnlig tildeles nye arealer for havvind.

* I tillegg ber stortingsflertallet regjeringen om å vurdere å fastsette et delmål for arealtildeling innen 2030 i lys av de erfaringene som gjøres med de første tildelingene.

I komitéinnstillingen kommer det likevel ingen avklaring på den politiske feiden om hybridkabler, det vil si kabler som kobler framtidige havvindanlegg til både Norge og Europa.

Den såkalte hybridløsningen er blitt gjenstand for hard kritikk, og kritiske røster mener dette i realiteten er nye utenlandskabler med et vindkraftverk i midten. Industriaktører og opposisjonen på Stortinget har derimot ment at hybridkabler er en forutsetning for at utbyggingen av havvind skal bli lønnsom.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse