Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 juni 2022 21:35
Del på Facebook
Det er anslått at infrastrukturprosjekter vil kreve 1.000 dekar matjord hvert år, de neste seks årene. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Det er anslått at infrastrukturprosjekter vil kreve 1.000 dekar matjord hvert år, de neste seks årene. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De seks neste årene vil totalt 6.000 dekar matjord forsvinne til vei- og jernbaneprosjekter i Norge, ifølge Samferdselsdepartementets beregninger.

Fire av de seks tusen dekarene går med til store prosjekter, skriver NRK. Resten går med til mindre veitiltak, slik som utbedringer og gang- og sykkelveier.

– Jordvernhensyn vil være sentralt i arbeidet med ny nasjonal transportplan, sier Landbruks- og matminister Sandra Borch til kanalen.

I fjor vedtok regjeringen at maks 3.000 dekar dyrket jord årlig skal omdisponeres til andre formål, en økt ambisjon med en nedjustering fra 4.000 dekar. Målet i Hurdalsplattformen er at dette skal reduseres ytterligere , til 2.000 dekar i året.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse