Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 juni 2022 07:21
Del på Facebook
Foreløpig er det Norwegian og Widerøe som først og fremst er rammet av flystreiken. SAS har så langt ikke hatt noen avganger som er berørt, mens Flyr og Norse ikke omfattes av streiken. Dette bildet er tatt på Oslo lufthavn tidligere i år. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Foreløpig er det Norwegian og Widerøe som først og fremst er rammet av flystreiken. SAS har så langt ikke hatt noen avganger som er berørt, mens Flyr og Norse ikke omfattes av streiken. Dette bildet er tatt på Oslo lufthavn tidligere i år. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyteknikerstreiken er langt ifra det eneste som truer sommerferien. Allerede neste uke kan SAS-pilotene gå ut i streik – og ute i Europa truer kaos og streik.

– Forhandlingene med SAS-pilotene har pågått siden sent i fjor høst og har deadline 29. juni. Blir man ikke enige innen det, ligger det an til at 900 piloter tas ut i streik, noe som vil ramme cirka 250 flyruter daglig og berøre 45.000 passasjerer, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS til NTB.

Annonse
Annonse

I tillegg til SAS-pilotene har også de danske SAS-flymekanikerne varslet at de går ut i sympatistreik, noe som kan føre til ytterligere kaos.

Foreløpig er det ikke klart hvilke flyruter som blir tatt ut i en eventuell streik, men den vil ramme over hele Skandinavia. Flyanalytikeren regner det imidlertid som mer sannsynlig at det blir enighet enn at det blir streik i SAS.

– Men det er absolutt ikke er noen garanti for det, sier han.

Teknikerstreik kan gå mot slutten

En mulig SAS-streik i Skandinavia kommer på toppen av flyteknikerstreiken i Norge, som allerede har ført til flere titalls innstillinger.

NHO har varslet lockout fra søndag av, noe som kan presse fram en løsning eller tvungen lønnsnemnd innen den tid.

Men enn så lenge vil streiken føre til at stadig flere fly settes på bakken.

– Streiken vil treffe flyselskapene mer og mer etter hvert som tiden går, fordi flyene trenger ettersyn, sier Elnæs.

Uoversiktlig

Foreløpig er det Norwegian og Widerøe som først og fremst er rammet. SAS har så langt ikke hatt noen avganger som er berørt, mens Flyr og Norse ikke omfattes av streiken.

Mangelen på teknikere gjør situasjonen uoversiktlig for dem som skal reise. Avganger kan bli innstilt tett opp mot avreise, påpeker Elnæs.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det kan skje uforutsette hendelser, som plutselig gjør at et fly må stå på bakken når det ikke kan få ettersyn. Det gjør at passasjerene får beskjed tett før avreise. Folk må forvente at det kan skje, sier han.

Kaos på flyplasser

Flere reisende har allerede merket kaos på flyplasser ute i Europa, spesielt på de store knutepunktene som Amsterdam, Frankfurt, Brussel, Paris og London. Dette kan fortsette utover sommeren.

Hovedutfordringen har vært mangel på bemanning til å håndtere bagasje og passasjerer.

– Nå begrenser man antall flyruter for å få ned antall passasjerer. Det bedrer situasjonen noe, men de mangler fortsatt folk, og det er en stor utfordring, sier Elnæs.

I tillegg er det også streikefare ute i Europa.

– Det er blant annet meldt inn streiker hos Ryanair. Og det kan også komme streiker i andre bransjer som vil påvirke flytrafikken.

– Reis lett

Analytikerens viktigste råd til folk som skal ut på flytur i sommer, er å følge nøye med på all informasjon som kommer fra flyselskapet.

– Det er også lurt å følge med på medier i inn- og utland for å få oversikt, sånn at man ikke får noen overraskelser. Vi må forberede oss mer når vi skal ut på reise, dessverre.

Et annet tips er å reise lett.

– Spesielt hvis man skal mellomlande, kan det være lurt å reise kun med hånbagasje. Da minsker faren for at den blir borte på veien. I tillegg blir man mer mobil.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 8 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse