Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 juli 2022 17:11
Del på Facebook
Foto: Finnbarr Webster / AP
Foto: Finnbarr Webster / AP
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den britiske regjeringen har godkjent et nytt atomkraftverk i Øst-London, som de sier kan generere elektrisitet til seks millioner boliger.

Den britiske regjeringen håper det nye Sizewell C-atomkraftverket i Suffolk skal bidra til at Storbritannia når målet om null karbonutslipp innen 2050. Regjeringen ga onsdag klarsignal til å starte byggingen at atomkraftverket.

Avgjørelsen har vært utsatt lenge, og har møtt motstand fra lokalmiljøet, skriver The Guardian. De har nå seks uker på seg til å bestemme seg for om de skal klage på avgjørelsen.

Allerede i januar ble det kjent at regjeringen vil investere ytterligere 100 millioner pund for å støtte utviklingen av prosjektet.

Annonse
Annonse

Den ekstra investeringen «har som mål å tiltrekke seg ytterligere finansiering fra private investorer» heter det i en uttalelse fra Instituttet for næringsliv, energi og industristrategi.

Sizewell C drives av den franske energigiganten EDF som eier 80 prosent av prosjektet, og det statseide atomselskapet i Kina, CGN eier resten.

Storbritannia har totalt 15 atomreaktorer på åtte steder rundt om i landet, men mange av dem er gamle. Fram mot 2050 vurderer de å bygge sju nye atomkraftverk, i tillegg til å øke satsingen på havvind.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse