Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2022 09:02
Del på Facebook
Nå har salget av elbiler tatt over også blant dem med lavest inntekt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Nå har salget av elbiler tatt over også blant dem med lavest inntekt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler utgjorde 71 prosent av alle nybilkjøp i fjor, ifølge SSB. For første gang har elbiler gått forbi fossilbiler også i gruppa med lavest inntekter.

Blant nye biler kjøpt av husholdninger i de 10 prosent med høyest inntekt er 73 prosent elbiler. For husholdninger i de 10 prosent med lavest inntekt er 65 prosent elbiler, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Annonse
Annonse

Andelen nye elbiler blant dem med lavest inntekt har økt med 26 prosentpoeng fra 2018.

Flest blant dem som tjener mest

Statistikken viser ikke overraskende at husholdninger med høyere inntekt kjøper flere nye biler enn husholdninger med lavere inntekt.

Husholdninger med inntekt i den øverste tidelen kjøpte til sammen 37.000 nye biler, hvor omtrent 27.000 var elbiler. Til sammenligning kjøpte husholdninger under medianinntekt i alt nærmere 20.000 biler hvor omtrent 12.000 var elbiler.

I 2021 ble det registrert nærmere 128.000 nye personbiler eid av husholdninger. Omtrent 90.000 av disse, tilsvarende 71 prosent, var elbiler.

20 prosent har elbil

Ifølge statistikken Bilparken var 2,6 millioner personbiler eid av norske husholdninger i slutten av 2021. Av Norges 2,5 millioner husholdninger eier 1,8 millioner én eller flere biler. 20 prosent har minst én elbil.

52 prosent av husholdningene med elbil i Norge har en fossildreven bil i tillegg. Fortsatt har 1,4 millioner husholdninger bare én eller flere fossildrevne biler.

Annonse
Annonse

Norge har som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Målet ble satt i Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 og videreført i NTP 2022–2033.

Askøy på topp

SSB omtaler Askøy i Vestland fylke som den mest elektriske kommunen. Det er basert på statistikk for kjørelengde, der elbiler er sammenlignet med fossilbiler.

Selv om elbiler utgjør 15 prosent av personbiler eid av husholdninger, er 17 prosent av samlet kjørelengde med helelektriske biler. Fordelt på registreringskommune er lista over andelen kjørelengde med helelektriske bil som følger:

* Askøy, 40 prosent

* Bergen, 33 prosent

* Austevoll, 31 prosent

* Malvik og Oslo, begge 30 prosent

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse