Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2022 09:02
Del på Facebook
Nå har salget av elbiler tatt over også blant dem med lavest inntekt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Nå har salget av elbiler tatt over også blant dem med lavest inntekt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler utgjorde 71 prosent av alle nybilkjøp i fjor, ifølge SSB. For første gang har elbiler gått forbi fossilbiler også i gruppa med lavest inntekter.

Blant nye biler kjøpt av husholdninger i de 10 prosent med høyest inntekt er 73 prosent elbiler. For husholdninger i de 10 prosent med lavest inntekt er 65 prosent elbiler, viser tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Andelen nye elbiler blant dem med lavest inntekt har økt med 26 prosentpoeng fra 2018.

Flest blant dem som tjener mest

Statistikken viser ikke overraskende at husholdninger med høyere inntekt kjøper flere nye biler enn husholdninger med lavere inntekt.

Husholdninger med inntekt i den øverste tidelen kjøpte til sammen 37.000 nye biler, hvor omtrent 27.000 var elbiler. Til sammenligning kjøpte husholdninger under medianinntekt i alt nærmere 20.000 biler hvor omtrent 12.000 var elbiler.

I 2021 ble det registrert nærmere 128.000 nye personbiler eid av husholdninger. Omtrent 90.000 av disse, tilsvarende 71 prosent, var elbiler.

20 prosent har elbil

Ifølge statistikken Bilparken var 2,6 millioner personbiler eid av norske husholdninger i slutten av 2021. Av Norges 2,5 millioner husholdninger eier 1,8 millioner én eller flere biler. 20 prosent har minst én elbil.

52 prosent av husholdningene med elbil i Norge har en fossildreven bil i tillegg. Fortsatt har 1,4 millioner husholdninger bare én eller flere fossildrevne biler.

Annonse
Annonse

Norge har som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Målet ble satt i Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 og videreført i NTP 2022–2033.

Askøy på topp

SSB omtaler Askøy i Vestland fylke som den mest elektriske kommunen. Det er basert på statistikk for kjørelengde, der elbiler er sammenlignet med fossilbiler.

Selv om elbiler utgjør 15 prosent av personbiler eid av husholdninger, er 17 prosent av samlet kjørelengde med helelektriske biler. Fordelt på registreringskommune er lista over andelen kjørelengde med helelektriske bil som følger:

* Askøy, 40 prosent

* Bergen, 33 prosent

* Austevoll, 31 prosent

* Malvik og Oslo, begge 30 prosent

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Fergeopprør kan unngås - Om politikerne sier ja til Møreaksen forsvinner 6 fergekaier/køer. Da forsvinner også fergeopprøret.
Ketil Strand Andersen 8 timer siden Hva gjør Ap?
@Aage G. SivertsenYou bet!
Aage G. Sivertsen 12 timer siden Hva gjør Ap?
Vi tar en prat om dette, Ketil. Det blir god plass på Rådhusplassen på lørdagene i valgkampen, neste år. 
Kristian Sørum 1 dager siden Det er ikke Trump som er problemet!
ja -det var som du sier høyreregjering når fellessjukehuset ble vedtatt -men man må ikke forglemme at det var en ...
Frode Heimen 2 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Det koster samfunnet ca 4 milliarder i året å vente på ferger. Halvparten av all fergeventing skjer i fergefylket Møre ...
Frode Heimen 2 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Tenk om vi hadde samferdselspolitikere her i fylket med visjoner til få fjernet så mange ferger som mulig, i stedet ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse