Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 oktober 2022 08:39
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sa i april at det norske unntaket som lot russiske fiskefartøy besøke norske havner, var i tråd med EUs boikott. men Sjøfartsdirektoratet hadde allerede gitt departementet beskjed om det motsatte.Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sa i april at det norske unntaket som lot russiske fiskefartøy besøke norske havner, var i tråd med EUs boikott. men Sjøfartsdirektoratet hadde allerede gitt departementet beskjed om det motsatte.Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen fikk klar beskjed allerede i april om at å la russiske fiskefartøy anløpe norske havner var i strid med EU-boikottens regler.

Da det norske havneforbudet ble vedtatt 29. april, sa fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) til NRK at norske havner stenges for russiske fartøy, men med unntak for fiskefartøy slik også EU hadde gjort.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå skriver Dagens Næringsliv at regjeringen allerede før den vedtok unntaket, fikk beskjed fra Sjøfartsdirektoratet om at det ville gå på tvers av EUs regler.

Opplysningene kommer fram i dokumenter fra den offentlige postjournalen til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Postjournalen viser at departementet flere ganger fikk klar beskjed fra Sjøfartsdirektoratet om at fiskefartøyene var rammet av EUs boikott.

Annonse
Annonse

Men denne korrespondansen ble ikke lagt ut i postjournalen før i september, etter at kontrollkomiteen på Stortinget kom med flere spørsmål til regjeringen om det omdiskuterte unntaket.

– Vi fikk til dels motstridende tilbakemeldinger fra EU som vi prøvde å få klarhet i. Som vi har svart DN tidligere, ønsket vi uansett et unntak fra havneforbudet for fiskefartøy, sier statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) i Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi har vært opptatt av omfanget av EUs regelverk. Det innebar dialog med underliggende etater, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse