Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 oktober 2022 08:39
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sa i april at det norske unntaket som lot russiske fiskefartøy besøke norske havner, var i tråd med EUs boikott. men Sjøfartsdirektoratet hadde allerede gitt departementet beskjed om det motsatte.Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sa i april at det norske unntaket som lot russiske fiskefartøy besøke norske havner, var i tråd med EUs boikott. men Sjøfartsdirektoratet hadde allerede gitt departementet beskjed om det motsatte.Arkivfoto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen fikk klar beskjed allerede i april om at å la russiske fiskefartøy anløpe norske havner var i strid med EU-boikottens regler.

Da det norske havneforbudet ble vedtatt 29. april, sa fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) til NRK at norske havner stenges for russiske fartøy, men med unntak for fiskefartøy slik også EU hadde gjort.

Annonse
Annonse

Nå skriver Dagens Næringsliv at regjeringen allerede før den vedtok unntaket, fikk beskjed fra Sjøfartsdirektoratet om at det ville gå på tvers av EUs regler.

Opplysningene kommer fram i dokumenter fra den offentlige postjournalen til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Postjournalen viser at departementet flere ganger fikk klar beskjed fra Sjøfartsdirektoratet om at fiskefartøyene var rammet av EUs boikott.

Annonse
Annonse

Men denne korrespondansen ble ikke lagt ut i postjournalen før i september, etter at kontrollkomiteen på Stortinget kom med flere spørsmål til regjeringen om det omdiskuterte unntaket.

– Vi fikk til dels motstridende tilbakemeldinger fra EU som vi prøvde å få klarhet i. Som vi har svart DN tidligere, ønsket vi uansett et unntak fra havneforbudet for fiskefartøy, sier statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) i Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi har vært opptatt av omfanget av EUs regelverk. Det innebar dialog med underliggende etater, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse