Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 desember 2022 06:32
Del på Facebook
Jez Averty, leteansvarlig i Equinor (tv) her sammen med daværende olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg på oljeplattformen Johan Sverdrup i 2018. Strøm fra land driver feltet i Nordsjøen i mer enn 50 år framover, og gjør at Johan Sverdrup blir et av feltene med lavest klimautslipp i verden. Foto: Carina Johansen / NTB
Jez Averty, leteansvarlig i Equinor (tv) her sammen med daværende olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg på oljeplattformen Johan Sverdrup i 2018. Strøm fra land driver feltet i Nordsjøen i mer enn 50 år framover, og gjør at Johan Sverdrup blir et av feltene med lavest klimautslipp i verden. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Letesjefen i Equinor beroliger bekymrede oljetilhengere. – Vi vil maksimere leveransene av olje og gass, sier han.

– Vi fortsetter med aktiv leting på sokkelen i mange år fremover, sier Jez Averty, ansvarlig for leting på norsk sokkel for Equinor, til Stavanger Aftenblad.

Tirsdag kom nyheten om at regjeringen sammen med SV dropper 26. konsesjonsrunde fram til 2025. Det betyr at det ikke åpnes for oljeleting i såkalte umodne områder på sokkelen.

Det er likevel åpnet for ordinær leting i modne felt gjennom de såkalte TFO-rundene – tildelinger i forhåndsdefinerte områder – der lisenser tildeles i områder med kjent geologi.

Letesjefen sier Equinor skal investere rundt 50 milliarder kroner i året på norsk sokkel, og delta i 20 til 30 letebrønner årlig. I 2023 planlegger selskapet å bore 25 letebrønner, mot årets 22.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse