Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 desember 2022 06:32
Del på Facebook
Jez Averty, leteansvarlig i Equinor (tv) her sammen med daværende olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg på oljeplattformen Johan Sverdrup i 2018. Strøm fra land driver feltet i Nordsjøen i mer enn 50 år framover, og gjør at Johan Sverdrup blir et av feltene med lavest klimautslipp i verden. Foto: Carina Johansen / NTB
Jez Averty, leteansvarlig i Equinor (tv) her sammen med daværende olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg på oljeplattformen Johan Sverdrup i 2018. Strøm fra land driver feltet i Nordsjøen i mer enn 50 år framover, og gjør at Johan Sverdrup blir et av feltene med lavest klimautslipp i verden. Foto: Carina Johansen / NTB

Letesjefen i Equinor beroliger bekymrede oljetilhengere. – Vi vil maksimere leveransene av olje og gass, sier han.

– Vi fortsetter med aktiv leting på sokkelen i mange år fremover, sier Jez Averty, ansvarlig for leting på norsk sokkel for Equinor, til Stavanger Aftenblad.

Tirsdag kom nyheten om at regjeringen sammen med SV dropper 26. konsesjonsrunde fram til 2025. Det betyr at det ikke åpnes for oljeleting i såkalte umodne områder på sokkelen.

annonse

Det er likevel åpnet for ordinær leting i modne felt gjennom de såkalte TFO-rundene – tildelinger i forhåndsdefinerte områder – der lisenser tildeles i områder med kjent geologi.

Letesjefen sier Equinor skal investere rundt 50 milliarder kroner i året på norsk sokkel, og delta i 20 til 30 letebrønner årlig. I 2023 planlegger selskapet å bore 25 letebrønner, mot årets 22.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 7 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
@Rolf Erik PedersenRyfast-tunnelene har vært en stor suksess, og motstanderne har stilnet. Som ved alle de andre undersjøiske fergeavløsningsprosjektene.Det er ikke Statens ...
@Terje G. FinnøyÅDT for de 3 fergestrekningene som erstattes med Møreaksen hadde i 2019 ÅDT på 3.890 kjøretøy. Til sammenligning var ÅDT ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte