Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2023 07:59
Del på Facebook
Det er mye vær i Norge, noe meteorologene advarer om stadig oftere. Her på riksvei 4 ved Elvetangen i Nittedal førte væromslag fra sprengkulde til varmegrader og regnvær til vanskelige kjøreforhold i romjulen. Foto: Paul Kleiven / NTB
Det er mye vær i Norge, noe meteorologene advarer om stadig oftere. Her på riksvei 4 ved Elvetangen i Nittedal førte væromslag fra sprengkulde til varmegrader og regnvær til vanskelige kjøreforhold i romjulen. Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Meteorologene her i landet advarer mye mer enn før og det kom rekordmange farevarsler om vær i 2022. Det kan virke mot sin hensikt, mener statsmeteorolog.

I løpet av 2022 ble det sendt ut 1.102 farevarsler om været fra Meteorologisk institutt. Det er rekord, melder NRK.

– Da jeg var ny, var det mye sjeldnere at vi sendte ut farevarsler. Nå advarer vi mot flere ting enn før, sier statsmeteorolog og værmelder Terje Alsvik Walløe.

Meteorologisk institutt har ikke ført grundig statistikk på farevarsler de har sendt ut de siste årene, men Walløe bekrefter at det kommer flere varsler nå.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mye av økningen skyldes flere detaljer i farevarselet og skjerpet sikkerhetskultur. Men meteorologene er klar over at det kan bli for mye, og Meteorologisk institutt arbeider med å få nye prosedyrer på plass.

– Vi bekymrer oss for en ulv ulv-situasjon, sier værvarslingsdirektør Bård Fjukstad på Meteorologisk institutt.

– Vi jobber med å avgrense farevarslene til et mer spisset geografisk område. Kun de det gjelder skal kunne se det. Vi er godt i gang med det arbeidet, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse