Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2023 11:56
Del på Facebook
Oslo 20220315. Rina Mariann Hansen (Ap9, byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo, holder appell på Youngstorget under solidaritetsmarkering for Ukraina i regi av LO, Unio og YS.Internasjonal fagbevegelse markerer verden over sin støtte til ukrainere etter krigshandlingene i Ukraina.Foto: Torstein Bøe / NTB
Oslo 20220315. Rina Mariann Hansen (Ap9, byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo, holder appell på Youngstorget under solidaritetsmarkering for Ukraina i regi av LO, Unio og YS.Internasjonal fagbevegelse markerer verden over sin støtte til ukrainere etter krigshandlingene i Ukraina.Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo-byråd Rina Mariann Hansen (Ap) sier hun mener den såkalte arbeidslinjen i sosialpolitikken er utdatert.

I et intervju med Vårt Land tar Rina Mariann Hansen et oppgjør med prinsippet som har vært styrende for trygdenivået i Norge: Arbeidslinjen i sosialpolitikken og at det skal alltid lønne seg med arbeid framfor trygd.

– Jeg synes at arbeidslinjen er et fryktelig begrep. Den forutsetter at vi har et arbeidsliv der alle kan gå rett inn. At det er den enkeltes manglende evne til å få seg jobb som er problemet. Arbeidslinjen tar ikke høyde for at arbeidslivet er noe annet i dag enn det var før, sier Hansen som er byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo.

Hun peker på at velferdsstaten ble bygget opp i en tid da det var vanlig at en kom raskt i jobb som ung – også uten videregående utdanning.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Mange av de som mottar sosialhjelp står så langt fra arbeidslivet at jeg ikke tror det er økonomiske motiv som holder dem utenfor arbeid, sier Hansen.

Arbeidslinjen ble formulert av Brundtland-regjeringen på 1990-tallet i Attføringsmeldingen og Velferdsmeldingen. Her het det at sosiale ytelser ikke bare skulle være sikkerhetsnett, men også må motivere til arbeid.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse