Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
17 januar 2023 09:58
Del på Facebook
Energistasjon i Pilotveien. Illustrasjon: Kristiansund Energihub
Energistasjon i Pilotveien. Illustrasjon: Kristiansund Energihub
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen AS har inngått en samarbeidsavtale med mål om å etablere en fyllestasjon for hydrogen i Kristiansund næringspark. Felles målsetting er å bidra til å muliggjøre nullutslipp for tungtransporten i regionen, skriver de to selskapene i en felles pressemelding.

Kristiansund Energihub skal etableres i næringsparken like ved Kristiansund Lufthavn. Dette blir en regional hub for tungtransport, med blant annet bussdeponi, storbilverksted og flere logistikkaktører.

– Vi ønsker å etablere oss i knutepunkter for logistikk og tungtransport. Kristiansund Næringspark og Energihub er således midt i blinken for oss, sier Per Øyvind Voie, ansvarlig for fyllestasjoner i Norwegian Hydrogen.

Biogass og lading kommer også

Norwegian Hydrogen har ambisjon om å bli den ledende aktøren i Norden innen fyllestasjoner for hydrogen, og vil allerede i år åpne sine første stasjoner rettet mot tungtransport i både Norge og Sverige.

– Vi er svært godt fornøyde med å ha Norwegian Hydrogen med på laget, sier Trond Aasgård, styreleder i Kristiansund Energihub. Han kan fortelle at de er nær ved å også kunne offentliggjøre partnere innen biogass og lading. – Da har vi på plass de tre aktørene vi trenger for å kunne etablere en fullverdig energihub som er attraktiv for kundene uavhengig av hvilken nullutslippsløsning de går for.

Frir til transportaktørene

Nå håper både Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen at lokale og regionale transportaktører får opp øynene for hydrogen som drivstoff.

– Vi er veldig interessert i å komme i kontakt med alle aktører som kan tenke seg å teste ut nullutslippsløsninger basert på hydrogen. Vi vet at det kommer krav om utslippskutt fra tungtransporten, og da kan man nå få en konkurransefordel i Kristiansundregionen ved å være tidlig ute, sier de to aktørene.

Samarbeidet kan utvides – produksjon av hydrogen

Som en del av samarbeidet mellom Kristiansund Energihub og Norwegian Hydrogen vil partene også vurdere både lokal produksjon av hydrogen og å vurdere tilsvarende samarbeid knyttet til andre lokasjoner.

– Vi har et godt og tillitsfullt forhold, og håper begge dette kun er starten på et langsiktig samarbeid som kan gi store resultater, avslutter de to.

Om Norwegian Hydrogen

Norwegian Hydrogen skal gjennom sin satsing på infrastruktur for grønt hydrogen ta en sentral rolle i det grønne skiftet. Selskapet er allerede involvert i en rekke prosjekter både i Norge og andre deler av Norden, og vil både alene og i samarbeid med andre aktører etablere produksjon, distribusjon og salg av grønt hydrogen til maritim sektor, tungtransport og flere andre industrielle kundesegmenter. Selskapet vil produsere grønt hydrogen fra sin fabrikk på Hellesylt allerede i 2023, og som ledd i driften av denne fabrikken vil man også utnytte oksygen og overskuddsvarme fra produksjonen til sirkulære og kommersielle formål. Norwegian Hydrogen har hovedkontor i Ålesund.

www.nh2.no

Om Kristiansund Energihub

Kristiansund Energihub er et selskap som eies av både FG Eiendom, Neas, ReMidt, og Kristiansund kommune. Formålet til selskapet er å legge til rette for grønn næringstransport og en bærekraftig utvikling av regionen.

Energihuben som skal etableres i Kristiansund Næringspark vil inneholde en el-ladestasjon for storbil, samt fylling av både hydrogen og biogass.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse