Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 januar 2023 06:02
Del på Facebook
Disse vindturbinene i Egersund vindkraftverk i Rogaland har en tårnhøyde på 93 meter og vingene er 67 meter lange. Foto: Terje Pedersen / NTB
Disse vindturbinene i Egersund vindkraftverk i Rogaland har en tårnhøyde på 93 meter og vingene er 67 meter lange. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et svensk selskap vurderer å bygge inntil 270 meter høye vindturbiner i Bjerkreim kommune i Rogaland.

Til sammenligning er Postgirobygget og hotellet Oslo Plaza henholdsvis 112 og 117 meter høye. De høyeste vindturbinene i Norge i dag er rundt 220 meter høye og er satt opp på Kjølberget i Våler kommune i Hedmark.

Annonse
Annonse

– Det går ikke an å bygge uten at det synes. En del synes det ser stygt ut, noen synes det er flott, sier Gustav Grumert, partner i IOWN Energy, som står bak planene til Stavanger Aftenblad.

Han har 15 år bak seg i vindkraftbransjen og håper på driftsstart på Trollåsen i 2028/2029.

I prosjektbeskrivelsen oppgir selskapet at vindturbinene kan bli fra 220 til 270 meter høye, men Grumert sier det ikke er sikkert at det blir så høyt.

Annonse
Annonse

– 220 til 270 meter er et estimat om fremtiden. Vi vet ikke hvordan teknologien og standarden er om fem til syv år. Endelig høyde bestemmes flere år frem i tid, så det er ikke helt enkelt å gi et godt svar på hvor høyt det blir.

Planen er å bygge 12 til 16 vindturbiner. Ifølge prosjektbeskrivelsen kan vindturbinene være synlige over avstander på 40–50 kilometer i klarvær.

Dersom politikerne sier ja til Trollåsen vindkraftverk i Bjerkreim, vil det svenske selskapet legge cirka 11 kilometers anleggsvei og bruke flere milliarder kroner i investeringer i området vest for E39 og Bjerkreimselva.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse