Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 januar 2023 11:30
Del på Facebook
Åslaug Haga leder Fornybar Norge, som er en sammenslåing av to bransjeorganisasjoner for vann- og vindkraft, Energi Norge og Norwea. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Åslaug Haga leder Fornybar Norge, som er en sammenslåing av to bransjeorganisasjoner for vann- og vindkraft, Energi Norge og Norwea. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftbransjen mener de vet best selv hvordan vannmagasinene skal disponeres og advarer myndighetene mot å ty til inngrep i markedet for fort.

Leder Åslaug Haga i Fornybar Norge sier de vil se nærmere på regjeringens forslag som skal gi bedre styring med vannkraftproduksjonen, før de konkluderer. Organisasjonen representerer selskaper som produserer vann- og vindkraft.

– Det er produsentene selv som har kompetansen til og vet best hvordan magasinene skal disponeres, det opplever vi også er gjenspeilet i regjeringens forslag til styringsmekanisme. Vi er opptatt av at det er produsentene som skal ha dette ansvaret, og at inngripen i markedet bør begrenses til situasjoner der forsyningssikkerheten er i kritisk fase, sier hun i en pressemelding.

Men Haga syns samtidig det er naturlig at regjeringen har behov for å sette inn tiltak og sier næringen er klar til å møte nye krav.

Haga mener at det viktigste tiltaket for å sikre nok kraft i framtiden er å trappe opp utbyggingen av fornybar energi. Hun mener regjeringen må komme på banen med å sikre rammevilkår for å få til den utbyggingen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse