Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 mars 2023 10:40
Del på Facebook
Illustrasjon av bruen over Kjerringsundet som skal binde sammen Aukra og Midsund. Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon av bruen over Kjerringsundet som skal binde sammen Aukra og Midsund. Illustrasjon: Rambøll
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en ekstern kvalitetssikring (KS2) av Kjerringsundforbindelsen blir Aukra kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune anbefalt å arbeide videre med å redusere kostnader og risikoen for prosjektet.

KS2-rapporten er laget av Dovre Group Consulting og Transportøkonomisk institutt på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Saken «Kjerringsundforbindelsen – KS2, status og veien videre» ble behandlet av samferdselsutvalget onsdag 1. mars.

Positive innstilte

Fylkeskommunedirektøren innstiller på at Møre og Romsdal fylkeskommune i samråd med Aukra kommune jobber videre med optimalisering av prosjektet for å redusere risiko og usikkerhet som rapporten peker på. Dessuten at endelig vedtak om realisering skjer etter tilbudsåpning av utlyst entreprise, som er i tråd med anbefalingene i KS2-rapporten.

Saken skal videre til fylkesutvalget 13. april før endelig vedtak i fylkestinget 24. april.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette er Kjerringsundforbindelsen:

  • Målet med Kjerringsundforbindelsen er å gi fastlandsforbindelse for Gossen i Aukra kommune.
  • Prosjektet avløser dagens fylkesveisfergesamband Aukra–Hollingsholm, og reisetiden mellom Gossen og Molde blir redusert med cirka 20 minutter, og mellom Gossen og Ålesund med cirka 90 minutter.
  • Prosjektet er betinget av realisering av E39 Vik–Molde for å oppnå dette.
  • Prosjektet er ikke prioritert av fylkeskommunen og det er derfor et krav at prosjektet er selvfinansierende. Dette innebærer at prosjektet ikke skal påvirke fylkeskommunal økonomi.
  • Kjerringsundforbindelsen skal finansieres gjennom bompenger, merverdiavgiftskompensasjon, fergeavløsningsmidler/spart fergekostnader og midler fra Aukra kommune.
  • Aukra kommune har gjennom avtale mens fylkeskommunen forpliktet seg til å fullfinansiere prosjektet.

I saksfremlegget skriver fylkeskommunedirektøren at «KS2-rapporten peker på at det per nå er finansieringsusikkerhet, gitt krav om at prosjektet skal være et selvfinansierende prosjekt. KS2 anbefaler at det blir arbeidet videre med kostnads- og risikoreduksjon frem til utlysning av konkurranse, og at finansieringsevnen til Aukra kommune bør avklares nærmere. Endelig vedtak om realisering bør fattes når prisene er kjent etter tilbudsåpning.»

Veien videre

KS2-rapporten anbefaler en styringsramme for prosjektet på 3.950 millioner kroner inkl. mva. (1.7.2022-kroner). Det er vesentlig høyere enn tidligere anslag, og beskyldes blant annet usikkerhet og prisøkning som følge av krigen i Ukraina.

Møre og Romsdal fylkeskommune vil sammen med Aukra kommune jobbe videre med prosjektplanleggingen og optimalisere prosjektet for å redusere risiko og usikkerheter som KS2-rapporten peker på. Fylkeskommunedirektøren vil komme tilbake med en sak om realisering av prosjektet når nødvendige avklaringer foreligger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 1 år siden
    Ta en kopi av Norøyveien, og jobb frem en selvstendig samlet fastlands samband, 25 år med motgang på den urealistiske Møreaksen, sammen med den elda lengre omveien, støtte prosjektet Hafast vil ikke føre frem.  Hadde det ikke vert for Møreaksen, bure dere allerede ha vert i mål.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Takk for at du deler fra en opprivende episode og du har mer enn 100% rett, helseforetaket har ingen problem ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er interessant å lese dei forskjellige parti sine kommentarer i Transport- og kommunikasjonskomiteen si behandling av NTP. Det gir eit ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Rolf Erik PedersenDe demokratiske prosessene har i valg på valg gitt flertall for de partier som er for Møreaksen. Derfor er Møreaksen ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Rolf Erik PedersenPengene til Møreaksen bevilges over statsbudsjettet, pengene er øremerket dette prosjektet og er ikke en pott til fri disposisjon for ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Rolf Erik PedersenDu finner linker her: https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/123132-otroya-fergefri-baner-vei-for-tautratunnelen-20240206I alle disse meningsmålingene er det et stort flertall som ønsker fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. I ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Rolf Erik PedersenNæringslivet ønsker Møreaksen. Terje Dyrseth ved Brunvoll gjennomførte en underskriftskampanje FOR Møreaksen: https://www.rbnett.no/naeringsliv/i/JEqxJR/deler-av-naeringslivet-mobiliserer-for-moreaksen-har-doblet-antallet-bedrifter«Nå har næringslivsledere for mer enn 100 virksomheter ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse