Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2023 10:17
Del på Facebook
Kjernekraftverket i Emsland in Lingen er ett av de tre siste i Tyskland. Lørdag stenger produksjonen for godt. Arkivfoto: Martin Meissner / AP / NTB
Kjernekraftverket i Emsland in Lingen er ett av de tre siste i Tyskland. Lørdag stenger produksjonen for godt. Arkivfoto: Martin Meissner / AP / NTB

En epoke er over i tysk kraftindustri når landet lørdag stenger sine tre siste gjenværende atomkraftverk.

Det er gått over 20 år siden tyskerne for alvor begynte å tenke på å stenge landets kjernekraftverk. Tempoet i utfasingen ble trappet opp etter atomulykken i Fukushima i Japan i 2011.

Beslutningen om å kutte atomkraft var populær i et land der motstanden mot denne energiformen var stor og mange hadde Tsjernobyl-ulykken i minne.

Samtidig er det en utfordring å kvitte seg med en effektiv energikilde samtidig som Tyskland i likhet med resten av Europa er på vei bort fra fossil kraft. I tillegg har krigen i Ukraina satt en stopper for billig gassimport.

Det siste årets kraftkrise har ført til at noen av Tysklands nedlagte kullkraftverk er satt i drift igjen, men etter over et halvt århundre er det altså slutt for kjernekraftproduksjonen i Tyskland.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse