Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mai 2023 13:42
Del på Facebook
– I fjor var det konkurranse også fra Flyr, så utviklingen innenlands er nok dels preget av den reduserte konkurransen vi ser i dette markedet, sier Avinors trafikkdirektør Gaute Skallerud Riise. Foto: Gorm Kallestad / NTB
– I fjor var det konkurranse også fra Flyr, så utviklingen innenlands er nok dels preget av den reduserte konkurransen vi ser i dette markedet, sier Avinors trafikkdirektør Gaute Skallerud Riise. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Vel 3,7 millioner passasjerer brukte Avinors lufthavner i april. Det er 2 prosent flere enn april i fjor – men 12 prosent færre enn i 2019, før pandemien.

Trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise, tror pandemien la en demper på april også i fjor. Veksten fra fjoråret kommer først og fremst på utenlandstrafikken, som økte med 15 prosent fra i fjor.

Innenlandstrafikken har hatt en økning hittil i år, men i april snudde utviklingen. Da kom en nedgang på 6 prosent mot samme måned i 2022.

– I fjor var det konkurranse også fra Flyr, så utviklingen innenlands er nok dels preget av den reduserte konkurransen vi ser i dette markedet. Veksten i flytrafikken i april kommer dermed blant dem som flyr til utlandet – et marked med flere aktører og sterkere konkurranse, sier Riise.

Det var vel 50.000 kommersielle flyginger i løpet av forrige måned. Det er 1 prosent færre enn i april i fjor. Ser man på samme måned i 2019, er det en nedgang på 5 prosent i antall flyginger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse