Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2023 12:03
Del på Facebook
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) opplyser at regjeringen setter av ni millioner kroner til en ny utdanning for yrkessjåfører. Foto: Joakim Halvorsen / NTB
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) opplyser at regjeringen setter av ni millioner kroner til en ny utdanning for yrkessjåfører. Foto: Joakim Halvorsen / NTB

For å skaffe flere tungtransportsjåfører i årene som kommer, gir regjeringen nær ni millioner kroner til et nytt studium for sjåførlærere.

– Sjåførmangelen er en varslet krise, sier minister for høyere utdanning, Ola Borten Moe (Sp), i en pressemelding.

Norge trenger mer enn 2500 flere tungtransportsjåfører årlig fram mot 2030, ifølge Moe. For å forebygge sjåførkrisen gir regjeringen ni millioner kroner til et nytt toårig studium for sjåførlærere.

− Vi har altfor få lærere innen tungtransport. Derfor er en egen helhetlig sjåførlærerutdanning, som er tilpasset tunge kjøretøy, et viktig tiltak. Yrkessjåførene er avgjørende for folk og næringsliv i hele Norge, sier Senterpartiets Erling Sande, som leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Annonse
Annonse

Utdanningen blir organisert med samlinger, og store deler av undervisningen foregår digitalt.

– Vi jobber videre med å legge til rette for at lærere kan ta utdanning parallelt med at de underviser, slik det er i andre yrkesfag. Alt dette er avgjørende grep for å trygge transport av både varer og personer i landet vårt, sier transportpolitisk talsperson Nils Kristen Sandtrøen i Arbeiderpartiet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse