Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 august 2023 12:48
Del på Facebook
Rødt farevarsel betyr at situasjonen er ekstrem. Dette farenivået forekommer svært sjelden og kan føre til store skader. Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB
Rødt farevarsel betyr at situasjonen er ekstrem. Dette farenivået forekommer svært sjelden og kan føre til store skader. Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / NTB

Meteorologisk institutt har sendt ut rødt farevarsel om ekstremt mye regn for deler av Sør-Norge. Ekstremværet har samtidig fått navnet Hans.

– Det er ventet 80 millimeter til 100 millimeter nedbør på 24 timer. Hendelsen vil mange steder være blant de kraftigste siste 25 år, skriver Meteorologisk institutt på X/Twitter søndag.

Annonse
Annonse

Varselet gjelder fra mandag morgen til tirsdag kveld, opplyser de videre.

Ekstremværet Hans

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har tett kontakt med kommunene i Viken, Innlandet og Trøndelag som akkurat nå ser ut til å bli mest berørt, ifølge NRK.

– Ekstremværet Hans vil treffe et større område på Østlandet, nord fra Oslo og sør i Trøndelag. Hans vil også strekke seg vest i fjellene i Vestlandet, sier statsmeteorolog i Meteorologisk institutt Pernille Borander til VG.

– Det oppfordres på det sterkeste fra å oppholde seg i de berørte områdene, sier Borander til Dagbladet.

Hun opplyser at det fremdeles er usikkert hvilke områder som vil bli mest berørte av regnet, og at farevarselet derfor gjelder for et stort område.

Rødt farevarsel betyr at situasjonen er ekstrem. Røde farevarsler brukes bare når det er ventet at været kan få ekstreme konsekvenser.

Stor fare for flom og jordskred

Den kraftige nedbøren fører samtidig med seg risiko for flom og skred i store deler av landet. For deler av Sør-Norge har det blitt sendt ut både rødt og oransje farevarsler for jord- og flomskredfare.

– Dette er en svært alvorlig situasjon som kan føre til omfattende konsekvenser og skader. Bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring er spesielt utsatt, kommer det fram i det røde farevarselet.

Farevarslene gjelder fra mandag ettermiddag til onsdag ettermiddag, skriver Varsom.no.

Annonse
Annonse

Er mulig å minimere skader

For å unngå eller minimere skader som kan komme i forbindelse med den kraftige nedbøren, er det flere ting du kan gjøre, ifølge forsikringsselskapet If.

– Søndag er en god dag for å forberede seg på de store vannmengdene som er meldt. Sørg for at avløp, kummer og rister på egen tomt og ute i veien for deg er åpne. Da får vannet fritt leide, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

I tillegg anbefaler han at en fjerner kvist og kvast som ligger rundt, da de kan bidra til å tette kummer når vannet fører dem med seg.

– Etter at det har gått ut et ganske generelt farevarsel for styrtregn, er mitt beste råd å følge ekstra godt med på himmelen der du bor for å se om lokale byger er i anmarsj, sier Clementz.

Videre kommer forsikringsselskapet med flere råd om hvordan en kan forberede seg på styrtregn:

* Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander.

* Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.

* Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.

* Flytt bil, bobil og/eller campingvogn til et sted vannet ikke kan nå.

* Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse