Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2023 20:58
Del på Facebook
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB

MDG vil fjerne fasilitetene for cruiseskip i Oslo. Venstre kaller forslaget symbolpolitikk.

– Det blir helt slutt på cruiseskip i Oslo dersom MDG vinner valget, og det skal vi gjøre ved å erstatte områdene med for eksempel badeplasser, lekeplasser grøntområder og lignende tiltak som gjør byen bedre å bo i, sier Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo og førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne (MDG) til VG.

Hun sier at kampen mot cruiseskipene er en av de viktigste for partiet hennes etter valget 11. september. Det vil MDG gjøre ved å fjerne fasilitetene for at skipene skal kunne legge til kai i Oslo.

Det er allerede bestemt at to av Oslos fire cruisekaier skal fjernes, mens det ikke vil bli bygd ny cruisekai på Filipstad når området bygges ut. MDG vil også fjerne Revierkaia i Bjørvika, som da blir den siste gjenværende kaia.

Annonse
Annonse

Venstre kaller forslaget symbolpolitikk, og vil heller ha en differensiert havneavgift – altså en ulik avgift for ulike skip.

– Skipene som forurenser skal betale blodpris, mens de grønne skal få legge til billigere. Dette er allerede gjort i byer som San Francisco, og det fungerer litt på samme måte som elbiler som får billigere passering i bomringen, sier Venstres førstekandidat Hallstein Bjercke.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse