Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2023 20:58
Del på Facebook
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG vil fjerne fasilitetene for cruiseskip i Oslo. Venstre kaller forslaget symbolpolitikk.

– Det blir helt slutt på cruiseskip i Oslo dersom MDG vinner valget, og det skal vi gjøre ved å erstatte områdene med for eksempel badeplasser, lekeplasser grøntområder og lignende tiltak som gjør byen bedre å bo i, sier Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo og førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne (MDG) til VG.

Hun sier at kampen mot cruiseskipene er en av de viktigste for partiet hennes etter valget 11. september. Det vil MDG gjøre ved å fjerne fasilitetene for at skipene skal kunne legge til kai i Oslo.

Det er allerede bestemt at to av Oslos fire cruisekaier skal fjernes, mens det ikke vil bli bygd ny cruisekai på Filipstad når området bygges ut. MDG vil også fjerne Revierkaia i Bjørvika, som da blir den siste gjenværende kaia.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Venstre kaller forslaget symbolpolitikk, og vil heller ha en differensiert havneavgift – altså en ulik avgift for ulike skip.

– Skipene som forurenser skal betale blodpris, mens de grønne skal få legge til billigere. Dette er allerede gjort i byer som San Francisco, og det fungerer litt på samme måte som elbiler som får billigere passering i bomringen, sier Venstres førstekandidat Hallstein Bjercke.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt unnvikende svar som en bekreftelse på at heller ikke disse tallene stammer fra KS2-rapporten.I så fall er ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøNo har du nok opsjoner til å løyse fortolkningsfloken din.Lykke til
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDa gjenstår følgende: Hvor stor er den totale kostnadsøkningen ifølge KS2? Hvor store var de statlige midlene og bompengene før ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFor å gjere slutt på sutringa di kan eg gi nokre tall frå grunnlaget som er brukt i KS2.Statlige midlar ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
På Sunnmøre tror Møreaksen-motstanderne at det vil bli mer midler til Eksportveien om Møreaksen stoppes. Det er ikke realitetene. Det ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Slutt med svada Sve!
Selv med de høye bomsatsene er trafikkgrunnlaget større på Møreaksen enn med ferge. En av mange forhold Frank Sve (Frp) ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse