Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2023 20:58
Del på Facebook
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB
Revierkaia i Bjørvika blir den siste cruisekaia i Oslo når de øvrige tre forsvinner de neste årene. MDG vil at også denne skal stenges for cruisetrafikk. Foto: Paul Kleiven / NTB

MDG vil fjerne fasilitetene for cruiseskip i Oslo. Venstre kaller forslaget symbolpolitikk.

– Det blir helt slutt på cruiseskip i Oslo dersom MDG vinner valget, og det skal vi gjøre ved å erstatte områdene med for eksempel badeplasser, lekeplasser grøntområder og lignende tiltak som gjør byen bedre å bo i, sier Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo og førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne (MDG) til VG.

Hun sier at kampen mot cruiseskipene er en av de viktigste for partiet hennes etter valget 11. september. Det vil MDG gjøre ved å fjerne fasilitetene for at skipene skal kunne legge til kai i Oslo.

Det er allerede bestemt at to av Oslos fire cruisekaier skal fjernes, mens det ikke vil bli bygd ny cruisekai på Filipstad når området bygges ut. MDG vil også fjerne Revierkaia i Bjørvika, som da blir den siste gjenværende kaia.

Annonse
Annonse

Venstre kaller forslaget symbolpolitikk, og vil heller ha en differensiert havneavgift – altså en ulik avgift for ulike skip.

– Skipene som forurenser skal betale blodpris, mens de grønne skal få legge til billigere. Dette er allerede gjort i byer som San Francisco, og det fungerer litt på samme måte som elbiler som får billigere passering i bomringen, sier Venstres førstekandidat Hallstein Bjercke.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse