Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2023 14:22
Del på Facebook
Kronprins Haakon og statsminister Jonas Gahr Støre før de flyr ut for å åpne den flytende havvindparken Hywind Tampen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Kronprins Haakon og statsminister Jonas Gahr Støre før de flyr ut for å åpne den flytende havvindparken Hywind Tampen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Kostnaden er høy, men noen må gå foran, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) under åpningen av den nye havvindparken i Nordsjøen.

– I dag skriver vi historie, sa Støre under åpningen av verdens største flytende havvindpark, Hywind Tampen, i Nordsjøen.

Annonse
Annonse

Kronprins Haakon var også til stede på åpningen.

– Ved å koble disse ledningene her, så kobler vi oss på framtiden, sa kronprinsen før han offisielt åpnet anlegget.

De elleve vindturbinene som utgjør Hywind Tampen 140 kilometer utenfor kysten av Vestlandet, skal forsyne plattformene på Gullfaks-feltet og Snorre-feltet med ren kraft.

– Noen må gå foran

Den planlagte produksjonen på 88 megawatt skal dekke 35 prosent av strømbehovet på olje- og gassinstallasjonene. Ifølge Equinor fører anlegget til reduksjon i utslippene med 200.000 tonn CO2 og 1000 tonn NOx hvert år.

Sluttregningen har endt på 7,4 milliarder kroner. Opprinnelig skulle prisen være 5 milliarder. Gjennom Enova har staten bidratt med 2,3 milliarder kroner, den største enkeltutbetalingen som noen gang er gitt til energisparingstiltak.

– Ja, det er dyrt, men noen må gå i forkant, sa Støre.

Annonse
Annonse

Omdiskutert subsidiering

Han omtalte det grønne skiftet som regjeringens viktigste jobb.

– Equinor er veldig tydelig på at erfaringen fra Hywind Tampen gjør det mulig å bygge ut i større skala etter hvert. Da går kostnaden ned. Det er riktig måte å komme i gang med teknologigjennombrudd på, sier Støre til NTB.

Statens subsidiering av havvind er omdiskutert, og nylig kunngjorde de den kontroversielle beslutningen om å elektrifisere Melkøya-anlegget. På spørsmål om den politiske kostnaden ved å flagge dyre miljøtiltak før valget svarer Støre at han ikke kommer til å slutte å snakke om miljøtiltak.

– Vi kan ikke la en kalender komme i veien for det.

Størst i verden

Næringslivets NOx-fond har også lagt 566 millioner i potten for å bidra til reduserte utslipp.

Hywind Tampen ble satt i drift allerede i november i fjor, men er fullt operativt med alle møllene på plass fra august i år.

Vindmøller til havs er ingen ny tanke, men alle de store vindkraftanleggene som finnes i dag, består av vindturbiner som står fast på havbunnen. Hywind Tampen er den første norske havvindparken og den klart største i verden med elleve vindturbiner som flyter i havet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse