Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 august 2023 08:26
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB

Bare 2 av 10 boligkjøpere lot fare for naturskader påvirke valget av stedet de bor. Etter ekstremværet denne sommeren, svarer 7 av 10 det samme.

– Vi tror det er mange som etter hendelser som Gjerdrum-raset og ekstremværet Hans begynner å tenke på hvordan det står det til der de selv bor, sier direktør Lars Kirkbakk for skadebehandling i Gjensidige.

I en undersøkelse fra forsikringsselskapet framkommer det at 1 av 4 sier de føler seg utrygge på grunnforholdene. Like mange frykter naturskader som følge av ekstremvær der de bor i dag.

– Dette er signaler som også bør interessere kommunene ved regulering av nye boligtomter. Selv om en kan friste med nærhet til vannkanten eller god utsikt, er det flere og flere som oppdager at det ikke er så attraktivt å bo et sted med flom- og skredfare hengende over seg, sier Kirkbakk.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse