Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 august 2023 09:07
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB
Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB

Statkraft kjøper europeiske Breeze Two Energys vindparker i Tyskland og Frankrike. De ligger på steder med svært gode vindforhold. Planen er å oppgradere dem.

De 39 vindparkene Statkraft nå har kjøpt, har til sammen 185 turbiner og samlet kapasitet på 337 MW. Kjøpesummen var 4,7 milliarder kroner.

Planen er å oppgradere anleggene og forlenge levetiden.

Parkene er bygget for 15 til 21 år siden. Siden da er turbinteknologien blitt bedre, så de fleste anleggene har ifølge Statkraft et stort potensial for oppgradering til moderne vindturbiner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Utskifting av gamle turbiner med nye, mer effektive turbiner kan doble energiproduksjonen fra anleggene og bidra med mer fornybar energi til det grønne skiftet, sier Barbara Flesche, konserndirektør for Europa i Statkraft, i en pressemelding.

Statkraft er Europas største leverandør av fornybar energi. Målet er å øke veksten innen vind-, sol- og batterilagring og nå en årlig utbyggingstakt på 4000 MW innen 2030.

35 av parkene er i Tyskland og fire i Frankrike, med henholdsvis 165 turbiner og 20 turbiner. Per nå har de tyske turbinene en installert effekt på 310 MW, de franske har 27 MW. Kjøpet omtrent dobler Statkrafts vindkraftkapasitet i Tyskland og Frankrike.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse