Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 september 2023 11:12
Del på Facebook
Arsenal punget ut for å hente Declan Rice fra West Ham i sommer. Foto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB
Arsenal punget ut for å hente Declan Rice fra West Ham i sommer. Foto: Kirsty Wigglesworth / AP / NTB

Tallselskapet Deloitte har regnet seg fram til at klubbene i Premier League kjøpte spillere for 2,36 milliarder pund i sommerens overgangsvindu.

Aldri før har Premier League-klubber brukt over to milliarder pund i ett og samme overgangsvindu. Den tidligere rekorden sto på 1,92 milliarder pund. Det er det britiske nyhetsbyrået PA som har innhentet informasjonen om rekordsummen i engelsk toppfotball etter at overgangsvinduet stengte natt til lørdag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det tok 14 sommervinduer før man passerte én milliard pund, og det har siden bare tatt sju før vi nå ser at grensen på to milliarder pund brytes. Det reflekterer den enorme veksten vi ser, sier Calum Ross, som er assisterende direktør i Deloittes sportsgruppe.

London-klubben Chelsea har brukt mest penger i Premier League i sommer. De har måttet ut med om lag 5,3 milliarder kroner for å forsterke troppen, ifølge overgangsnettstedet Transfermarkt. De blåkledde hentet blant annet Moisés Caicedo fra Brighton for 1,3 milliarder.

Mange pengesterke klubber

Manchester City er nummer to på listen med 2,77 milliarder, mens Arsenal har brukt 2,68 milliarder kroner. Manchester United har betalt 2,3 milliarder kroner for nye spillere, mens Liverpool rundet 1,9 milliarder etter kjøpet av Ryan Gravenberch på overgangsvinduets siste dag.

Newcastle, som denne sesongen skal spille mesterligafotball, betalte 1,75 milliarder kroner for nye spillere, mens Tottenham er nummer sju på listen med 1,7 milliarder.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er ikke bare toppklubbene i Premier League som har brukt mye penger i sommer. Hele ti klubber betalte over 1,1 milliarder for nye spillere.

– For øyeblikket tror jeg over halvparten av klubben har brukt mer enn de gjorde hele den forrige sesongen, sier Ross.

– Saudi-Arabia er en faktor

Sommerens overgangsvindu har vært preget av spillerflukt til Saudi-Arabia, og Premier League har mistet flere store profiler til den pengesterke nasjonen. Det har også vært en faktor når Premier League-rekorden har blitt slått, forteller Ross.

– Jeg tror nesten halvparten av pengene Premier League-klubbene har tjent i sommer, har kommet fra Saudi-Arabia. De pengene har gjort Premier League litt sterkere i jakten på sine overgangsmål.

Blant annet har både Jordan Henderson, Roberto Firmino og Fabinho forlatt Liverpool til fordel for spill i landet, mens City mistet stjernevingen Riyad Mahrez.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse