Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 september 2023 09:12
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB
Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB

Sintef-forsker Atle Harby mener både Norge og Europa kan tjene på å bygge ut kraftkabelnettverket betydelig. Han foreslår ni nye utenlandskabler.

Teknisk Ukeblad skriver at Sintef-forskere har regnet på konsekvensen av å installere nye kabler med kapasitet på 12,6 GW mellom Norge og flere europeiske land, samt doble kapasiteten til Sverige. Det tilsvarer ni utenlandskabler.

Annonse
Annonse

Forskerne i prosjektet HydroConnect har da lagt inn mer effekt i norske kraftverk. De mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk. Prisene i Norge kommer fortsatt til å være lavere enn de i Europa tross kabelutbygging, mener Harby.

Samtidig kan ren norsk kraft dekke behov i Europa, mens norske magasiner kan bidra til lagring av overskuddskraft når det er mye vind og sol i Europa.

Harby sier forskerne har lagt inn i sine anslag at norsk kraftproduksjon bygges ut i tråd med planer og mål.

Annonse
Annonse

– Noe som gir en overskuddssituasjon, det er vi som har strøm, og det er vi som har magasinene, sier Harby.

Øyvind Stakkeland, strategisk rådgiver for konsernutvikling i Å Energi, leder styringsgruppa i Hydro Connect. Han viser til at Norge har en stor og uutnyttet ressurs i havvind, men at det er behov for infrastruktur for å transportere kraften og utveksle kraft mellom regioner.

– Jeg håper at også norske politikerne etter hvert vil se at et framtidig utslippsfritt europeisk kraftsystem med et nordsjønett med mange nye kabler også er i Norges interesse, sier Stakkeland.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse