Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
21 september 2023 13:54
Del på Facebook
Gratissambandene har fått en forventet trafikkøkning i årets sju første måneder der Småge–Orta–Finnøya–Sandøya–Ona har den desidert største prosentvise trafikkauken med om lag 40 prosent sammenlignet med året før. Her ser vi Kvaløy som trafikkerer dette sambandet. Illustrasjonsfoto: Steinar Melby, NettStudio.
Gratissambandene har fått en forventet trafikkøkning i årets sju første måneder der Småge–Orta–Finnøya–Sandøya–Ona har den desidert største prosentvise trafikkauken med om lag 40 prosent sammenlignet med året før. Her ser vi Kvaløy som trafikkerer dette sambandet. Illustrasjonsfoto: Steinar Melby, NettStudio.

Økt trafikk med få innstilte avganger er status for hurtigbåt og ferge fra januar til og med juli 2023. I Møre og Romsdal er trafikktallene tilbake på nivå med 2019. Flere samband har blitt gratis, og disse har som ventet hatt spesielt stor økning. Det skriver Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding.

Statistikk viser at trafikken på fergene i fylket er økende. Den har økt med 2,1 prosent målt mot 2019, som kan regnes som et normalår. Fergestrekningene på riksveiene er også med i oversikten for å gi et helhetlig bilde av fergesituasjonen i fylket. Fergesambandene har blitt gjennomgått med tanke på det totale tallet på fraktede kjøretøy hittil i 2023, og hvordan denne utviklingen har vært sammenlignet med foregående år.

Annonse
Annonse
Trafikkøkning på gratissamband

Gratissambandene har fått en forventet trafikkøkning i årets sju første måneder der Småge–Orta–Finnøya–Sandøya–Ona har den desidert største prosentvise trafikkauken med om lag 40 prosent sammenlignet med året før.

Sju samband er elektrifisert

Sju samband er nå elektrifisert. Dette gjelder noen av de mest trafikkerte sambandene i fylket som Aukra-Hollingsholm, Hareid-Sulesund, Magerholm-Sykkylven med flere. Fra 1. januar 2024 skal etter planen også sambandene Åfarnes-Sølsnes, Eidsdal-Linge og Stranda Liabygda elektrifiseres.

Annonse
Annonse

Flere gjenstående biler med økt trafikk

Fra 1. januar 2023 ble det igangsatt tiltak for innsparing i fylkeskommunen, som å innstille fergeavganger med få reisende. Så langt viser statistikken at innsparingstiltakene ikke førte til vesentlig økning i tallet på gjenstående biler.

I de sju første månedene i 2023 var antallet gjenstående 22 654 mot 20 852 gjenstående i 2022. Dette må ses i sammenheng med trafikkøkning i 2023. Ser man tilbake til 2019 var tallet på gjenstående i saqmme tidsrom 27 959.

På sambandet Magerholm-Sykkylven viser statistikken ingen markert økning i gjenstående biler, hvor man har innstilt en avgang på formiddag. Gjennom hele døgnet har tallet på gjkenstående kjøretøy økt noe, med servicegrad på 99,6 i 2023 mot 99,9 i 2022. Økningen kom i stor grad i månedene januar, februar og april og må ses i sammenheng med kraftig trafikkøkning i de to første månedene og streiken i april. Det var en økning på 16,8 prosent for kjøretøy i januar og 12,4 prosent i februar.

Hurtigbåt tilbake på 2019-nivå

På hurtigbåtsambandene i fylket viser trafikktallene for 2023 at trafikken er på nivå med normalåret 2019.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse