Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2023 10:05
Del på Facebook
Snart vil Pepsi MAX-flaskene få nye korker. Foto: Terje Pedersen / NTB
Snart vil Pepsi MAX-flaskene få nye korker. Foto: Terje Pedersen / NTB

Ringnes bytter til korker som fortsatt vil holde seg fast til flaska etter at den er åpnet. Flere publikumsfavoritter vil berøres.

Farris blir det første produktet som får den nye korken. Etter hvert vil hele Ringnes' portefølje følge etter. Det vil si at Imsdal, Mozell, Solo og Pepsi MAX blant andre også vil få nye korker.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bakgrunnen for endringen er et krav i EUs plastdirektiv. Kravet trer i kraft fra 3. jui 2024.

– I arbeidet med å utvikle de nye korkene har vi vært opptatt av å finne en løsning som både er håndterbar og samtidig møter de nye kravene. I tillegg har det vært et selvstendig poeng å unngå å bruke mer plast enn det vi gjør med dagens løsning, forklarer kommunikasjonsdirektør Johanna Ellefsen Rostad i Ringnes,

Ringnes har registrert at det er delte meninger om de nye korkene, men Rosted understreker at selskapet må følge reglene.

Annonse
Annonse

– Vi anerkjenner reaksjonene der ute. Samtidig har vi ikke noe valg. Vi er forpliktet til å møte de nye EU-kravene som kommer som en reaksjon på den økende forsøplingen fra emballasje. Så vi håper og tror at folk flest vil venne seg til de nye korkene, sier hun.

Farris vil få de nye korkene fra og med uke 40 i 2023. Sju uker senere vil halvlitersflaskene med Solo, Pepsi MAX, 7 Up, Mozell og Villa følge etter. I uke 2 i 2024 vil også halvannenlitersflaskene få nye korker.

Sist ut er Imsdal, som ikke vil få nye korker før første kvartal i 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse