Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2023 22:29
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB

Regjeringen vil ta store utslippskutt, blant annet ved å heve drivstoffavgiftene og øke innblanding av biodiesel. Det kan bety 27 øre mer for literen.

– Nå har vi en grundig og troverdig plan for å nå våre klimamål fram til 2030. Samtidig skal klimaomstillingen være rettferdig, og det er økonomisk krevende tider for mange. Det tar vi hensyn til i dette budsjettet, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til Aftenposten.

Annonse
Annonse

Det samlede opplegget kommer i forslaget til statsbudsjett fredag og skal sørge for at regjeringen får kuttet 6,4 millioner tonn CO2 innen 2030. En del av det er endringer knyttet til bilhold.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) hevder den jevne bilist likevel vil oppleve at bilhold blir billigere hvis forslaget til statsbudsjett for neste blir vedtatt. Årsaken er kutt i trafikkforsikringsavgiften og at det samlede avgiftstrykket dermed går ned, selv om drivstoff blir dyrere.

* Trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler reduseres med 400 kroner i året.

Annonse
Annonse

* Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen.

* Økt krav om innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til 27 øre.

For å komme i mål med klimasamarbeidet med EU må Norge kutte klimagassene med 16,5 millioner tonn i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Regjeringen mener Norge vil overoppfylle forpliktelsene og kutte til sammen 17,3 millioner tonn med det samlede opplegget som kommer i budsjettforslaget fredag.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 2 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse