Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2023 22:29
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen vil ta store utslippskutt, blant annet ved å heve drivstoffavgiftene og øke innblanding av biodiesel. Det kan bety 27 øre mer for literen.

– Nå har vi en grundig og troverdig plan for å nå våre klimamål fram til 2030. Samtidig skal klimaomstillingen være rettferdig, og det er økonomisk krevende tider for mange. Det tar vi hensyn til i dette budsjettet, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til Aftenposten.

Annonse
Annonse

Det samlede opplegget kommer i forslaget til statsbudsjett fredag og skal sørge for at regjeringen får kuttet 6,4 millioner tonn CO2 innen 2030. En del av det er endringer knyttet til bilhold.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) hevder den jevne bilist likevel vil oppleve at bilhold blir billigere hvis forslaget til statsbudsjett for neste blir vedtatt. Årsaken er kutt i trafikkforsikringsavgiften og at det samlede avgiftstrykket dermed går ned, selv om drivstoff blir dyrere.

* Trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler reduseres med 400 kroner i året.

Annonse
Annonse

* Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen.

* Økt krav om innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til 27 øre.

For å komme i mål med klimasamarbeidet med EU må Norge kutte klimagassene med 16,5 millioner tonn i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Regjeringen mener Norge vil overoppfylle forpliktelsene og kutte til sammen 17,3 millioner tonn med det samlede opplegget som kommer i budsjettforslaget fredag.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen formelle prosessen som skal lede fram til løyving?
Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEt nytt stortingsflertall, med nye årlige statsbudsjett.
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøOg då blir den formelle prosessen?
Terje Sundsbø 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrI september er det igjen Stortingsvalg.
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDemokratiet på Stortinget har gjennom prosessar, inkludert innspel fro SVV,  landa på eit fleirtalsvedtak på ny NTP. 
Terje Sundsbø 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMeningsmålingene viser at folket ønsker å reise fergefritt. Demokratiet har valgt Møreaksen som trasé for fergefri kryssing over Romsdalsfjorden på ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse