Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 oktober 2023 22:29
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) foreslår en kombinasjon av avgiftsøkninger og -kutt for å få fart på utslippskuttene. Foto: Lise Åserud / NTB

Regjeringen vil ta store utslippskutt, blant annet ved å heve drivstoffavgiftene og øke innblanding av biodiesel. Det kan bety 27 øre mer for literen.

– Nå har vi en grundig og troverdig plan for å nå våre klimamål fram til 2030. Samtidig skal klimaomstillingen være rettferdig, og det er økonomisk krevende tider for mange. Det tar vi hensyn til i dette budsjettet, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til Aftenposten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det samlede opplegget kommer i forslaget til statsbudsjett fredag og skal sørge for at regjeringen får kuttet 6,4 millioner tonn CO2 innen 2030. En del av det er endringer knyttet til bilhold.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) hevder den jevne bilist likevel vil oppleve at bilhold blir billigere hvis forslaget til statsbudsjett for neste blir vedtatt. Årsaken er kutt i trafikkforsikringsavgiften og at det samlede avgiftstrykket dermed går ned, selv om drivstoff blir dyrere.

* Trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler reduseres med 400 kroner i året.

Annonse
Annonse

* Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen.

* Økt krav om innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til 27 øre.

For å komme i mål med klimasamarbeidet med EU må Norge kutte klimagassene med 16,5 millioner tonn i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Regjeringen mener Norge vil overoppfylle forpliktelsene og kutte til sammen 17,3 millioner tonn med det samlede opplegget som kommer i budsjettforslaget fredag.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse