Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2023 09:29
Del på Facebook
Såkalt kjærlighetssvindel, som kan foregå via datingapper, er utbredt. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Såkalt kjærlighetssvindel, som kan foregå via datingapper, er utbredt. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Økokrim ser en betydelig vekst i såkalte digitale bedragerier det siste året. I den største til nå i år tapte en person rundt 6 millioner kroner.

Til TV 2 forteller statsadvokat Anne Glede Allum i Økokrim at de blant annet ser mye av kjærlighetssvindel og investeringsbedragerier med kryptovaluta involvert.

– Det har det siste året vært en betydelig vekst i digitale bedragerier, og det er nå så mange bedragerier at det har blitt et samfunnsproblem, sier Allum.

I fjor og så langt i år har Økokrim registrert tap i forbindelse med svindel på noe over 37 millioner kroner. I flere enkeltsaker dreier det seg om millioner av kroner. Det største enkelttapet i 2023 er på rundt 6 millioner kroner, ifølge statsadvokaten.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse