Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
05 oktober 2023 10:27
Del på Facebook
Havnefogd Knut Mostad (f.v.) og ansvarlig for marked og samfunnsansvar Erika Indergaard møtte UNGC sin regionleder Eirik Kanck (t.h.) i fjor for å snakke om bærekraft og mulighetene for medlemskap i organisasjonen. Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Havnefogd Knut Mostad (f.v.) og ansvarlig for marked og samfunnsansvar Erika Indergaard møtte UNGC sin regionleder Eirik Kanck (t.h.) i fjor for å snakke om bærekraft og mulighetene for medlemskap i organisasjonen. Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn

Kristiansund og Nordmøre Havn (KNH) er nå en av over 450 norske virksomheter som er medlem i UNGC sitt lokale nettverk i Norge.

UN Global Compact (UNGC) er FNs organisasjon for bærekraftig næringsliv med over 23.600 bedrifter i 167 land som medlemmer. I Norge har man for øyeblikket over 450 medlemmer. Kristiansund og Nordmøre Havn IKS har nettopp fått medlemskapet godkjent etter søknad til FNs generalsekretær António Guterres.

Annonse
Annonse

Forpliktelser

Som medlem forplikter Kristiansund og Nordmøre Havn seg til å følge FNs 10 prinsipper for ansvarlig næringsliv, og rapportere årlig på dem. Disse prinsippene gir føringer for hvordan bedriften sikrer ansvarlig drift innen områdene menneskerettigheter, arbeidsliv, antikorrupsjon og miljø.

Bærekraft

KNH ferdigstilte planen for miljø og bærekraft i fjor, og vil bruke UNGC sin kompetanse til å finne gode løsninger for bærekraftsarbeid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Bærekraftsmålene er tydelige på at næringslivet er en del av løsningen, og må ta ansvar. Vi tar sikte på et intensivert fokus på miljø og bærekraft i årene som kommer. Vi er nå i gang med å sertifisere oss som Miljøfyrtårn, og mange av kriteriene vi må oppfylle kan også relateres til FNs bærekraftsmål, sier havnefogd Knut Mostad.

Regionkontor

I februar 2022 opprettet UNGC et regionskontor i Kristiansund, noe som har bidratt til at bærekraft har kommet på agendaen hos enda flere lokale og regionale bedrifter.

– Vi synes det er ekstra gøy å ha et regionkontor her i Kristiansund. Det gir en følelse av å komme tettere på, og den store økningen av medlemsbedrifter i regionen er viktig for både for nettverk og kompetansedeling. Det blir nyttig når vi skal sende inn inn vår første fremgangsmelding («Communication on Progress») i juni neste år, sier Erika Indergaard, ansvarlig for marked, kommunikasjon og samfunnsansvar i KNH.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse