En ny forskningsartikkel viser en stor økning i ensomhet blant studenter fra 2018 til 2021. Digital undervisning som følge av pandemien, pekes på som en årsak.
– Det er en sammenheng mellom hvor mye studentene er fysisk til stede på studiestedet og følelsen av tilhørighet. Er man ikke til stede, kan følelse av ensomhet oppstå, sier professor Mari Hysing ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) til Khrono.
Hun har, med fire andre forskere, publisert enn ny forskningsartikkel som har undersøkt hvordan ensomhet blant studenter i Norge har endret seg under pandemien.
Forskergruppen brukte data fra Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra årene 2018, 2021 og 2022. 2018 var siste normalår før pandemien, mens 2021 var midt i pandemien. I 2022 hadde koronarestriksjonene som danner grunnlaget for 2022-undersøkelsen, avtatt noe.
Artikkelen konkluderer med at det var en kraftig økning i ensomhet fra 2018 til 2021. Forskerne fant også at kvinner rapporterer om høyere ensomhetsfølelse enn menn. Denne forskjellen var aller størst da pandemien var på topp og restriksjonene var kraftigst.
Det har vært en nedgang fra 2021 til 2022, men fortsatt melder en av tre studenter at de slet med ensomhet, blant annet som følge av pandemien.
– Vi ser en nedgang i den siste SHoT-undersøkelsen, men samtidig er det tydelig at dette kommer til å ta lengre tid enn det vi kanskje hadde håpet på, før vi er tilbake til 2018-nivå, sier Hysing.
(©NTB)