Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 oktober 2023 08:43
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB

Ferje- og hurtigbåtselskapet Fjord1, som har nesten halvparten av de norske ferjene, er solgt til de to europeiske fondene Dif Capital Partners og EDF Invest.

Selskapet er eid 50/50 av Havila Holding og Vision Ridge Partners.

– Vi gikk inn i Fjord1 med en klar plan om å være langsiktige eiere. En del av det er også å være ansvarlige eiere, og det ansvaret har vi nå tatt ved å selge, sier Vegard Sævik fra Havila Holding i en pressemelding.

Han begrunner salget med at kapitalkostnad blir en viktig konkurransefaktor fremover.

– Der har vi som norske eiere et handikap. Vi ønsker å bli værende i Norge, og skal vi fortsette å være her, så kunne vi for Fjord1 sin skyld ikke tviholde på eierskapet, sier Sævik.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han mener de nye eierne kan sikre Fjord1 konkurransekraft framover.

Administrerende direktør Dagfinn Neteland sier at han har et godt inntrykk av de nye eierne og ser fram til å utvikle selskapet videre i årene som kommer.

– Det har vært en lang og grundig prosess, der vi har opplevd stor interesse for selskapet fra en rekke aktører, sier han i en pressemelding.

Aksjene i «Fjords Tours», «The Fjords» og «Widerøe» ikke er med i salget. Det er ventet at prosessen sluttføres i 2024.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse