Fylkesordfører Anders Riise hadde klare forventninger til staten da han sammen med en delegasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune mandag møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Møre og Romsdal ber om at det blir bevilget 5 milliarder kroner til fylkesveiene årlig for å ta igjen vedlikeholdsslepet, sa Riise blant annet, i møtet med ministeren.
Det var samferdselsministeren som hadde kalt inn Møre og Romsdal fylkeskommune til regionalt innspillsmøte til Nasjonal transportplan 2025-2036. For Møre og Romsdal møtte fylkesordfører Anders Riise, fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak, konstituert samferdselsdirektør Magne Vinje og samferdselsutvalets leder Hans Olav Myklebust.
Fempunktsliste
Fylkesordføreren oppsummerte i fem punkter forventningene til den neste NTP-en:
- Se hele transportsystemet under ett; man må ikke skille på fylkes- og riksveier, og kollektivtrafikk må sterkere inn i NTP
- Finansiering av vedlikeholdsslepet på fylkesvei
- Prioritering og iverksetting av statlige prosjekt i Møre og Romsdal
- Fullfinansiering av lovkrav innen nullutslipp på ferje og hurtigbåt
- Ordning og tiltak som sikrer godsoverføring fra veg til sjø og bane
To hastesaker
I møtet med ministeren hadde han med to hastesaker: Økt bevilgning til vedlikeholdsslepet på fylkesveiene, og snarlig gjenåpning av Dovrebanen.
– Det var ikke økte bevilgninger til vedlikeholdsslepet på fylkesvei i statsbudsjettet. Vi ber konkret om at dere vurderer en økt bevilgning på tilskuddet til fylkesveier i forbindelse med behandling av statsbudsjettet i desember, sa Riise.
Møre og Romsdal fylkeskommunes egen kartlegging viser at etterslepet er på mer enn 16 milliarder kroner, og om lag 20 milliarder kroner om man inkluderer veglys langs fylkesvei som er eid av andre.
Midlertidig jernbanebru
Han sa også at det haster med å bygge en midlertidig jernbanebru over Gudbrandsdalslågen i Ringebu.
– Årlig har godstogtransporten på Raumabanen erstattet 10 000 vogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Dette godset må nå over på E136/E6 og på de mange tusen vogntoga. Dersom det skjer permanent, vil det være alvorlig både for trafikksikkerhet, klima og miljø, sa fylkesordføreren.