Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
07 november 2023 10:28
Del på Facebook
F.v. leder i samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fylkesordfører Anders Riise. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
F.v. leder i samferdselsutvalget, Hans Olav Myklebust, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fylkesordfører Anders Riise. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune

Fylkesordfører Anders Riise hadde klare forventninger til staten da han sammen med en delegasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune mandag møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Møre og Romsdal ber om at det blir bevilget 5 milliarder kroner til fylkesveiene årlig for å ta igjen vedlikeholdsslepet, sa Riise blant annet, i møtet med ministeren.

Annonse
Annonse

Det var samferdselsministeren som hadde kalt inn Møre og Romsdal fylkeskommune til regionalt innspillsmøte til Nasjonal transportplan 2025-2036. For Møre og Romsdal møtte fylkesordfører Anders Riise, fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak, konstituert samferdselsdirektør Magne Vinje og samferdselsutvalets leder Hans Olav Myklebust.

Fempunktsliste

Fylkesordføreren oppsummerte i fem punkter forventningene til den neste NTP-en:

  • Se hele transportsystemet under ett; man må ikke skille på fylkes- og riksveier, og kollektivtrafikk må sterkere inn i NTP
  • Finansiering av vedlikeholdsslepet på fylkesvei
  • Prioritering og iverksetting av statlige prosjekt i Møre og Romsdal
  • Fullfinansiering av lovkrav innen nullutslipp på ferje og hurtigbåt
  • Ordning og tiltak som sikrer godsoverføring fra veg til sjø og bane

To hastesaker

I møtet med ministeren hadde han med to hastesaker: Økt bevilgning til vedlikeholdsslepet på fylkesveiene, og snarlig gjenåpning av Dovrebanen.

Annonse
Annonse

– Det var ikke økte bevilgninger til vedlikeholdsslepet på fylkesvei i statsbudsjettet. Vi ber konkret om at dere vurderer en økt bevilgning på tilskuddet til fylkesveier i forbindelse med behandling av statsbudsjettet i desember, sa Riise.

Møre og Romsdal fylkeskommunes egen kartlegging viser at etterslepet er på mer enn 16 milliarder kroner, og om lag 20 milliarder kroner om man inkluderer veglys langs fylkesvei som er eid av andre.

Midlertidig jernbanebru

Han sa også at det haster med å bygge en midlertidig jernbanebru over Gudbrandsdalslågen i Ringebu.

– Årlig har godstogtransporten på Raumabanen erstattet 10 000 vogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Dette godset må nå over på E136/E6 og på de mange tusen vogntoga. Dersom det skjer permanent, vil det være alvorlig både for trafikksikkerhet, klima og miljø, sa fylkesordføreren.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse