Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2023 07:28
Del på Facebook
Sp-nestleder og utviklingsminister Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim skal lede programkomiteen i Senterpartiet og blir sentral i utviklingen av ny politikk. oto: Ole Berg-Rusten / NTB
Sp-nestleder og utviklingsminister Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim skal lede programkomiteen i Senterpartiet og blir sentral i utviklingen av ny politikk. oto: Ole Berg-Rusten / NTB

Senterpartiet har fått kritikk for reversering av Høyres politikk. Men nå blir det enda mer av det, varsler nestlederen. Dessuten skal klimapolitikken fornyes.

– Med Høyres politikk får vi mer sentralisering. Vi får økte forskjeller mellom folk, og det svekker fellesskapet som vi har bygget opp i Norge gjennom generasjoner, sier Senterpartiets nestleder og utviklingsminister Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim (Sp).

Annonse
Annonse

Hun er nå valgt til leder for programkomiteen i Senterpartiet og skal dermed lede arbeidet med å utforme ny politikk til valget i 2025

– Vi kommer ikke til å revolusjonere Senterpartiets politikk, men vi kommer til å spisse den ytterligere, sier hun.

Det betyr enda tydeligere distriktspolitikk. Og enda hardere front mot Høyre og deres leder Erna Solberg.

– Vi er Høyres motpol. Det ser vi ikke minst gjennom det alternative budsjettet som Høyre la fram for noen dager siden. På punkt etter punkt radbrekker de Senterpartiets viktigste gjennomslag i distriktspolitikken og på fordeling, sier hun.

Tvinnereim trekker blant annet fram økte avgifter på melk og kjøtt, og økte barnehagepriser i Høyres alternative budsjett.

– Er Høyre på en måte hovedfienden?

– Ja.

Grønn omstilling

Tvinnereim trekker fram grønn omstilling og klima som viktige politikkområder for Senterpartiet framover.

– Det er en definerende utfordring. Jeg mener at den grønne omstillingen Norge skal igjennom, også er en mulighet for distriktspolitikken. Fordi disse naturressursene vi er avhengig av, ligger i distriktene. Jeg mener vi skal være framoverlent i dette arbeidet, sier hun.

Annonse
Annonse

– I sist valgkamp snakket Senterpartiet mye om dieselpriser, er det forbi nå?

– Vi blir vel aldri ferdig med å diskutere dieselpriser. Men den grønne omstillingen må være rettferdig. Det er ikke sånn at klimapolitikken kan kaste vrak på verken sosial eller geografisk fordeling, sier hun.

Et hovedmål for partiet framover blir å sikre befolkningsvekst i distriktene. Programkomité-lederen vil ha flere tiltak for å skape arbeidsplasser og gjøre det bedre å bo på bygda.

– Det må hardere lut til. Fordi motkreftene er så innmari sterke, sier hun.

Stolt av reversering

Før valget i 2021 hadde Senterpartiet vind i seilene med stadig hakking på Solberg-regjeringens sentraliseringsreformer. På det høyeste hadde partiet over 20 prosent på målingene, og endte på solide 13,5 prosent.

Nå får Sp kritikk for å ønske seg tilbake til fortiden, med reversering av reformer og oppsplitting av kommuner i regjering. På målingene er de mer enn halvert siden valget.

Tvinnereim avviser at det er noe feil med politikken de fører i regjering.

– Nei. Det er nok heller et tegn på at folk synes det er usikre tider. Men vi må nok levere på en politikk som i enda større grad svarer til folks hverdagsbekymringer, sier hun.

Nestlederen angrer heller ikke på oppsplitting av kommuner og fylkeskommuner og reversering av domstolsreformen.

– Det er helt riktig medisin. Fordi det ligger mye makt i strukturer. Når strukturer, myndigheter og institusjoner sentraliseres, så flytter folk etter. Vi vant forrige valg på en tydelig profil når det gjaldt kommune- og fylkessammenslåinger. Vi har levert på det, og det er jeg veldig stolt av, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om Senterpartiets programkomité

Programkomiteen skal utarbeide forslag til nytt prinsipp- og handlingsprogram for perioden 2025–2029. Programmet skal vedtas på Senterpartiets landsmøte i mars 2025.

Medlemmer:

• Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim, Akershus, nestleder, utviklingsminister – LEDER

• Per Martin Sandtrøen, Hedmark, fylkesleder og stortingsrepresentant – NESTLEDER

• Ida Stuberg, Trøndelag, sentralstyret

• Ivar B. Prestbakmo, Troms, sentralstyret og stortingsrepresentant

• Sigbjørn Gjelsvik, Akershus, stortingsrepresentant

• Gro Anita Mykjåland, Agder, sentralstyret og stortingsrepresentant

• Karoline Aldis Bjerkeset, Sogn og Fjordane, kommunepolitiker

• Jon Askeland, Hordaland, fylkesordfører Vestland

• Andrine Hanssen-Seppola, Senterungdommen

• Sigrid Simensen Ilsøy, Senterkvinnene

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse