Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2024 06:46
Del på Facebook
Equinor mener å kunne opprettholde aktiviteten på sokkelen til tross for at flere helikoptre må settes på bakken. Foto: Carina Johansen / NTB
Equinor mener å kunne opprettholde aktiviteten på sokkelen til tross for at flere helikoptre må settes på bakken. Foto: Carina Johansen / NTB

Utfordringene med å få tak i deler til offshorehelikoptrene kan vare i 12 til 18 måneder, sier sjefen i CHC Helikopter Service.

Selskapet har for tiden to helikoptre som står fordi de mangler deler til å kunne fly offshore. Totalt har CHC 17 helikoptre av typen Sikorsky S-92 i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi jobber hele tiden med å få tak i deler til helikoptrene våre, men det varierer fra uke til uke. Situasjonen er veldig dynamisk, sier daglig leder Tore Villard i CHC Helikopter Service til NTB.

Villard sier at signalene fra Sikorsky er at leveransene kommer til å bedre seg litt etter litt det neste halvannet året.

– Sårbart med én type

Alle helikopterselskap i verden som flyr S-92, sliter nå med å få tak i reservedeler. Årsaken er knyttet til forsinkelser i forsyningskjeden, et etterslep fra pandemien, krig i Ukraina, mangel på titan til deleproduksjon og økt forbruk grunnet høy aktivitet i markedet.

Ifølge Villard er det produsert om lag 300 S-92 helikoptre, før Sikorsky sluttet å produsere disse i 2015. Per i dag står om lag 30 på bakken som følge av problemene med levering av deler.

CHC-sjefen erkjenner at det er sårbart kun å ha én helikoptertype som flyr offshore. Det henger imidlertid sammen med at den andre hovedtypen som ble brukt i Norge, EC225 produsert av Airbus, ble satt på bakken permanent etter Turøy-ulykken i 2016.

Trapper ned på flygninger

Tidligere i uken sa Kolbjørn Andreassen i Offshore Norge at det ses på muligheter for å få flere helikoptertyper til å fly offshore. Dette vil imidlertid ta flere år og kan ikke løse dagens floke.

Annonse
Annonse

Offshore Norge har i forbindelse med leveranseproblemene til Sikorsky satt ned et utvalg med representanter fra oljeselskapene.

Gruppen har etablert felles retningslinjer på tvers av alle selskaper på sokkelen for å redusere unødvendige flyginger og spare flytimer.

Equinor har god kapasitet

For oljeselskapene har situasjonen foreløpig ikke gått utover kritisk arbeid på sokkelen. Equinor, som står for om lag 70 prosent av den norske olje- og gassproduksjonen, sier at de fortsatt har god helikopterkapasitet.

– Drift og produksjon fra våre installasjoner går som normalt, sier pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen til NTB.

Både Equinor og Aker BP understreker at sikkerheten kommer først. Helikopterselskapene har den siste tiden kjøpt inn flere S-92-helikoptre som de har tatt reservedeler fra.

Aker BPs pressekontakt Ole-Johan Faret sier at selskapet har full tillit til at helikoptertypen S-92 er sikker å bruke.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse