Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 januar 2024 12:43
Del på Facebook
Ola Borten Moe, som var olje- og energiminister i Stoltenberg-regjeringen fra 2011 til 2013, vil at Norge skal samarbeide med Sverige om kjernekraft. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Ola Borten Moe, som var olje- og energiminister i Stoltenberg-regjeringen fra 2011 til 2013, vil at Norge skal samarbeide med Sverige om kjernekraft. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) mener Norge bør bidra til å rask utbygging av kjernekraftverk, men de kan godt ligge i Sverige.

På 50-tallet bidro Sverige med kapital til bygging av vannkraftverk i Norge. Nå foreslår Borten Moe en motsatt variant av kraftavtalene Norge og Sverige inngikk for 70 år siden.

Annonse
Annonse

– Denne gangen bidrar vi med finansiering mens de bygger ut, skriver Ola Borten Moe i en kronikk hos NRK torsdag.

Sverige har ekspertise og gode forutsetninger for rask utbygging av kjernekraft, mener han.

Sverige har i dag tre kjernekraftverk med seks reaktorer; Forsmark, Oskarshamn og Ringhals, og har planer om å bygge flere. Nylig ble det lovfestede taket på ti reaktorer fjernet.

Vindkraft ikke nok

Borten Moe mener Norge med dagens energiforbruk vil behøve like mye ny energi som vannkraften gir oss i dag.

– Aller helst bør det skje i de neste 26 årene, fram til vi skal være et nullutslippssamfunn i 2050.

Han tror ikke vindkraft vil være nok til å dekke fremtidens energibehov.

Annonse
Annonse

– Med dagens teknologi vil vi trenge cirka 10.000 nye vindmøller på land for å produsere strøm tilsvarende mengden fossil energi mange mener vi skal erstatte. Til sammenligning står det 277 vindmøller på Fosen.

Se til Finland

Borten Moe peker på Finland som nylig ferdigstilte sitt siste atomkraftverk etter store forsinkelser og kostnadsoverskridelser.

– Likevel trenger de ikke en høyere salgspris enn 88 øre per kilowattime (kWh) for å gå med overskudd, skriver han.

Han viser til at Storbritannia nå lyser ut subsidierte kontrakter for flytende havvind til 327 øre per kWh og bunnfast havvind til 136 øre per kWh.

Frederic Hauge i miljøstiftelsen Bellona er likevel skeptisk.

– VI skal huske på at det er betydelige miljøkonsekvenser ved utvinning av uran. Sverige har heller ikke på plass et ferdig lager for atomavfall. Det finnes mange bedre måter for norske myndigheter å løse både energi- og klimaproblemene på, sier Hauge til NRK.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse